100 syytä matkailla Suomessa -kampanja pitää kiinni kotimaan matkailijoista

100 syytä matkailla Suomessa -kampanja pitää kiinni kotimaan matkailijoista

  • Teksti: Hannu Komu
  • Kuvat: Jemina Sormunen

Matkailijat ovat koronavuosina löytäneet uusia elämyksiä kotimaasta. Kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset liikkeelle myös ensi kesänä.

Kotimaanmatkailussa saavutettiin viime kesänä yöpymisvuorokausilla mitattuna kaikkien aikojen ennätys. Kesä-elokuussa kirjattiin yli 6,6 miljoonaa yöpymistä, mikä oli yli 800 000 enemmän kuin edellisenä ennätyskesänä 2019. Kotimaan kesän onnistuminen sekä 2020 että 2021 pelasti monen suluista ja rajoituksista kärsineen matkailuyrityksen talouden, kun ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailu koronan vuoksi romahti.

Myös kotimaanmatkailukesään lähdettiin koronan varjossa, vuonna 2020 ilman mitään aikaisempaa kokemusta ja kesällä 2021 jo hieman enemmän rutiinilla.  Turvallisuus oli keskeinen asia ja välttämättömyys.  Yritykset onnistuivat sen ylläpidossa todella hienosti. Tämä sai hyvää vastakaikua matkailijoilta, jotka puolestaan oppivat kiitettävän hyvin liikkumaan uusissa olosuhteissa.

 

Löytöretkeilijät uusi matkailijaryhmä

Suoma ry:n koordinoima 100 syytä -kampanja käynnistettiin vuonna 2017. Sen tehtävänä oli näyttää kotimaa uudella tavalla raikkaana, elämyksellisenä ja yllätyksellisenä tuomalla esiin myös vähemmän tunnettuja kohteita ja palveluita.

Kampanja ehti ennen koronaa hioutua vuosi vuodelta näyttävämmäksi ja saada tunnettuutta matkailusta kiinnostuneissa kohderyhmissä, joita tavoiteltiin erityisesti digi- ja somekanavien kautta.  Koronavuosina oli erityisen tärkeää saada liikkeelle se suuri ryhmä, joka oli aiemmin lomaillut pääosin ulkomailla. Siinä onnistuttiinkin erinomaisesti, ja tämän "löytöretkeilijäryhmän” palaute muun muassa 100 syytä -somekanavissa oli lähes pelkästään ihastuksen ilmaisuja. "Uskomatonta, että Suomesta voi löytyä näin hienoja matkakohteita, uusia elämyksiä ja hyvää ruokaa" oli pienin variaatioin yleinen kommentti ryyditettynä hienoilla matkakuvilla.

 

Kestääkö kotimaan vetovoima ulkomaanmatkailun käynnistyessä?

Kansainvälisen matkailun palautumisesta vuoden 2019 tasolle on laadittu monenlaisia ennusteita, joihin kuitenkin liittyy suurta epävarmuutta. Lokakuussa 2021 maailman matkailujärjestö UNWTO:n kansainvälisen asiantuntijapanelin osallistujista 32 % arvioi palautumisen tapahtuvan vuoden 2023 aikana ja 64 % vuonna 2024 tai myöhemmin.  Selvää lienee, että palautuminen tapahtuu pienin askelin ja aikataulu vaihtelee alueittain.

Suoman elokuussa 2021 teettämän laajan kyselytutkimuksen (1 200 vastaajaa) mukaan 54 % vastanneista aikoi kesällä 2022 lomailla vain kotimaassa ja 44 % sekä kotimaassa että ulkomailla. Tulos on kotimaan matkailun kannalta lupaava. Toivotaan, että olosuhteet Suomessa ovat aikeiden toteutumiselle suosiolliset ja rajoituksista vapaat.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan tavoitteena on saada suomalaiset liikkeelle myös tulevana kesänä. Luontokohteet ovat vetäneet kahtena vuonna voimakkaasti. Tällä kertaa nostetaan entistä enemmän esille myös kaupunkikohteita ja niiden monipuolista tarjontaa. Erityisen tärkeää on, että koronan myötä kasvaneesta matkailijajoukosta osa saadaan pysyväksi lisäksi kotimaanmatkailuun. 

Kotimaanmatkailun momentum on nyt. Sen hyödyntäminen edellyttää, että kotimaa näkyy kilpailukykyisenä, kiinnostavana ja inspiroivana niissä kanavissa, joissa matkavalintoja tehdään.

 

Vaihtoehtoja niin pk-yritykselle kuin valtakunnalliselle ketjulle

100 syytä -kampanja koostuu pääosin alueellisista paketeista, joita kootaan Suoman jäsenorganisaatioiden toimesta. Paketeissa yksittäiset yritykset ja matkailukohteet pääsevät edullisesti mukaan valtakunnallisille markkinoille tunnetun brändin sisällä.

Valtakunnallisille toimijoille voidaan tehdä täysin räätälöity esiintyminen. Se sopii esimerkiksi majoitusketjuille ja liikenneyhtiöille.

Kampanjan sydän on 100syyta.fi-sivusto. Yksittäinen yritys voi tulla siellä esille selattavassa kohdekorttivalikoimassa, eri teemojen alla, aluevalinnoissa, reittivinkeissä, kartalla ja artikkeleissa. Jokainen kohdekortti saa lisäksi maksettua mainontaa somessa ja paketit valikoiduissa digikanavissa. Kampanjassa työskentelee kokopäivätoiminen somemanageri, joka nostaa kampanjan sisältöjä koko ajan esiin Instagramissa ja Facebookissa.

Kesän 2022 uutuus on Instagramin kautta tapahtuva kohdekorttien dynaaminen päivitys.  Jokaiselle kohdekortille voidaan jatkuvasti tuottaa ajankohtaista lisäviestiä. Kerrallaan esillä voi olla 5 lisäkuvaa teksteineen.

Kampanjatoimisto Drama Queen Communications on ollut Suoman yhteistyökumppani kampanjan alusta lähtien. Toimiston ammattitaitoinen tiimi toteuttaa kaikki näkyvyydet avaimet käteen -periaatteella. Materiaalien tuotannosta ei aiheudu osallistujalle kustannuksia, ja toisaalta kampanjan yleisilme pysyy hallittuna.

Yritysten kannattaa aina tarkistaa, onko oman alueen matkailuorganisaatio kokoamassa pakettia kampanjaan. Mukaan voi tulla toki myös yksittäisenä yrityksenä, kuten moni on hyvällä menestyksellä tehnytkin. Valtakunnallisille toimijoille teemme räätälöidyn tarjouksen keskustelujen ja budjetin pohjalta.

Kampanja käynnistyy 2.5. ja jatkuu aktiivisena syyskuun loppuun saakka. Sivusto jää senkin jälkeen toimimaan, ja kohde voi tehdä päivityksiä näkyvyyteensä Instagramin kautta.

Miten mukaan?

Tutustu kampanjaan

Lataa kampanjamateriaali klikkaamalla etusivun kuvaa sivustossa www.suoma.fi

Ota yhteyttä
Varaukset, tiedustelut, tarjous­pyyntö: Suoma ry

Hannu Komu
0400 615756
hannu.komu@onvisio.fi

Kampanjaan voidaan tänä vuonna ottaa enintään 120 kohdetta varausjärjestyksessä.