Mara-alan yhteinen vetovoimahanke käynnistyy – Keväällä ravintolaelämys yläkoululaisille ja alaan tutustumista tubettajille

Mara-alan yhteinen vetovoimahanke käynnistyy – Keväällä ravintolaelämys yläkoululaisille ja alaan tutustumista tubettajille

  • Teksti: Henna Kainulainen
  • Kuvat: Scandic Hotels

Matkailu- ja ravintola-alan yhteisen vetovoimahankkeen tavoitteena on tuottaa ravintolaelämys 20 000 kasiluokkalaiselle ja houkutella nuoria opiskelemaan ja töihin.

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset ovat lyöneet hynttyyt yhteen alan vetovoiman kasvattamiseksi. Loppuvuodesta käynnistyvän Musta tulee isona -hankkeen tavoitteena on tuoda alan positiiviset puolet esille ja näin houkutella nuoria opiskelemaan ja töihin. Samalla nostetaan jo alalla työskentelevien ammattiylpeyttä.

Osana Musta tulee isona -hanketta on, että siinä mukana olevat yritykset tarjoavat Suomen kahdeksasluokkalaisille koululaisille mahdollisuuden ravintolaelämykseen, jonka yhteydessä yritysten työntekijät kertovat työstään ja sen parhaista puolista. Tavoitteena on tavoittaa vähintään 20 000 nuorta ja kertoa heille alan työmahdollisuuksista huhtikuussa 2020 järjestettävän ravintolaelämysviikon aikana.

Elämysviikon lisäksi mukana olevat yritykset myös haastavat suosittuja tubettajia tet-harjoitteluihin hotelli- ja ravintola-alalle kevään 2020 aikana. Tubettajien kanavien kautta pyritään tavoittamaan nuoret sosiaalisessa mediassa laajasti ennen yhteishaun alkamista.

 – Hanke käynnistyi mara-alan HR-verkostossa toimivien yritysten yhteisestä huolesta alan vetovoimaan liittyen ja halusta vaikuttaa houkuttelevuuteen yhdessä. Hankkeen tavoitteena on muuttaa nuorten ja heidän vanhempiensa mielikuvaa matkailu- ja ravintola-alasta positiivisemmaksi. Haluamme nostaa esiin työn hyviä puolia ja lisätä alan arvostusta. Alamme tarjoaa kiinnostavia oppimis- ja työpaikkoja nyt ja tulevaisuudessa. Toivotamme kaikki alan yritykset tervetulleiksi mukaan yhteiseen vetovoimatyöhön, hankkeen koordinaattori ja Scandic Hotelsin henkilöstöjohtaja Riikka Mattila kertoo.

Ravintolaelämysten ja tubettajien tet-päivien avulla pyritään saamaan yläkoululaiset kiinnostumaan alan tet-paikkojen hausta ja sitä kautta hakeutumaan esimerkiksi kesätöihin ja lopulta opiskelijaksi alalle. Konkreettinen tavoite pitkällä aikavälillä on saada opiskelu- ja työpaikkojen hakijamäärät nousuun.

Tulevan kevään tavoitteena on tarjota ravintolaelämys kolmasosalle 8.-luokkalaisista ja saada vaikuttajien YouTube-videoille miljoona näyttökertaa.

Lisätietoa hankkeesta ohjausryhmän jäseniltä:

Riikka Mattila, Scandic Hotels: riikka.mattila@scandichotels.com

Anu Takanen, Fazer Food Services: anu.takanen@fazer.com

Anne Kokkonen, NoHo: anne.kokkonen@noho.fi

Satu Vennala, HOK-Elanto: satu.vennala@sok.fi

Marika Mäkelä, Restel: marika.makela@restel.fi