LAB8 tarjoaa palvelumuotoilua hyödyntäviä kehittämistyökaluja yrityksille

LAB8 tarjoaa palvelumuotoilua hyödyntäviä kehittämistyökaluja yrityksille

  • Teksti: Eeva Puhakainen , Pasi Tuominen
  • Kuvat: Pasi Tuominen / The Box

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun LAB8 kehittää majoitus- ja ravintolaliiketoimintaa sekä sen opetusta. Kahdeksan palvelupakettia tarjoavat työkaluja niin isoille ketjuille kuin pienillekin alan yrityksille. Palvelumuotoilu on paketeissa keskeisessä roolissa.

LAB8 kokoaa yhteen Haaga-Helian viime vuosien palkitut hankkeet ja hyväksi havaitut toimintatavat ja työkalut. Vuoden innovaationa 2018 Pro-gaalassa palkittu elämystilahanke The Box jatkaa eloaan yhtenä kahdeksasta LAB8:n palvelupaketista.
 

1. The Boxin lisätyn todellisuuden mahdollisuudet

Yhdeksänkertainen olympiamitalisti Paavo Nurmi juoksee Helsingin Olympiastadionilla. Kansa hurraa, kun Nurmi soihtuineen lähenee olympiatulta. Leimahdus, ja vuoden 1952 kesäolympialaiset on avattu. Yleisö mylvii korviahuumaavasti. Sinäkin huomaat kämmeniesi hionneen, ja sydämesi lyö lujempaa. Aivan kuin olisit mukana avajaisissa.

Mutta sinähän olet Olympiastadionilla, et tosin kentällä vaan stadionin ikonisessa tornissa. Paikan historia herää henkiin lisätyn todellisuuden AR-sovelluksilla.   

Ei tosin vielä. Remontti päättyy lähivuosina, jolloin stadionin tiloissa esitetään kävijälle urheilunhistorian legendaarisia sisältöjä.

Haaga-Helian The Box -konseptin isän projektipäällikkö Pasi Tuomisen mukaan suunnitelmissa on esittää Stadikan sykähdyttävimmät urheilutapahtumat, katkerimmat viime hetken tappiot ja viime metrien luhistumiset. Kuvamateriaalia on niin Ylen arkistossa, Suomen Palloliitolla ja Olympiakomitealla kuin Urheilumuseossakin.

– Tavoitteena on kehittää uudenlaisiin digitaalisiin teknologioihin perustuva konsepti, joka esittelee Olympiastadionin historian elähdyttävimmät hetket Paavo Nurmesta Cheekin keikkaan sellaisella tavalla, että helsinkiläiset haluavat tuoda vieraansa tutustumaan siihen, Haaga-Helian Service Schoolin johtaja Teemu Moilanen kertoo.

Palveluliiketoiminnan opiskelijaryhmien avulla kehitetään muitakin areenoita, ihmisten käyttäytymistä ja kulkua niissä, ja autetaan ainutlaatuisten kokemusten synnyssä.
 

2. Palvelumuotoilun avulla parempaa asiakaskokemusta

Huippuilta edessä. Lavalla on suosikkilaulajasi, tiedossa huikea konsertti. Hyppäätte ystäviesi kanssa autoon hyvissä ajoin, sillä keikka-areenalta on varattu aitio, jossa odottaa kuplivaa ja herkkuja.

Pysäköintipaikka löytyy hetkessä parkkihallista ja keikan teemaan sonnustautuneet järjestyksenvalvojat ohjaavat teidät lähimpään sisäänkäyntiin. Matkalla aitioon pysähdytte otattamassa ryhmäkuvan kuvaseinän edessä. Taustalla soi illan artistin musiikki. Unohtumaton ilta voi alkaa.   

– Palvelumuotoilu on tämän ajan innostavin metodi, jolla voidaan muokata käyttäjäkeskeistä kokemusta ja osallistumista, yliopettaja Mario Passos Ascenção Haaga-Heliasta hehkuttaa.  

Palvelumuotoilu on isompi kokonaisuus, joka sisältää niin trendit, Lego Play -metodin kuin nopean protoilunkin. Asiakaspolun ja asiakkaan kokemusten ymmärtäminen on avain elämyksellisen palvelun kehittämiseen.
 

3. Legot kuntoon

Leikkiminen ei ole vain lasten oikeus. LAB8 Play -paketti antaa yritysjohdolle luvan leikkiä legoilla ja SAP Scenes -metodilla.

Metodilla luodaan storyboardeja eli kuvakäsikirjoituksia tuotteista ja palveluista nopeasti yhteistyössä. Menetelmä on suunniteltu erityisesti yritysten johdolle, ja se yhdistää piirtämisen, roolipelin ja tarinallistamisen.

Neljän tunnin Lego Serious Play -sessio on puolestaan ratkaisukeskeinen työkalu, jolla selvitellään ongelmia tai kehitetään ideoita. Lego Playsta ja Sap Scenesistä voit lukea tarkemmin myöhemmin tänä vuonna.
 

 

4. Nopea protoilu auttaa, kun aikaa on vähän  

Mielessäsi on liikeidea tai sen muutos, mutta testaus veisi aikaa, tilaa ja resursseja. Ja niitä ei nyt ole.

Kaikenlainen testaus mielletään aikaa vieväksi ja kalliiksi. LAB8:n nopean protoilun paketissa on mukana myös The Boxin virtuaalitekniikka. Opiskelijaryhmät rakentavat hetkessä vaikkapa pahvisen ravintolan, ja The Boxin moniaistisella teknologialla tila muutetaan kuvainnollisesti diskosta loungeksi tai meksikolaisesta väri-ilottelusta skandinaavisen hillityksi.

Esimerkiksi Hotelli Haaga Central Parkiin luotiin keväällä 2018 Boxtelli. Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon toisen vuoden opiskelijoilla oli tehtävänä ideoida huoneen ilme ja kalusteet uusiksi, sekä suunnitella minibaarin, kylpy- ja hotellihuoneen tuotteistus. The Box oli virtuaalinen näyttämö opiskelijoiden tuotoksille.

Boxtelli pop up -tapahtuma pystytettiin yhdeksi päiväksi Haaga-Helian Haagan kampukselle. Huoneiden idea-moodboardit ja 360-kuva hotellihuoneesta heijastettiin Haaga Boxiin. Virtuaalihotellihuoneeseen valittiin designia tukeva äänimaisema elävöittämään esitystä. Lisäksi esillä oli minibaarista tehtyjä prototyyppejä. Neljän tunnin aikana vierailijoita oli yli 200.
 

5. LAB8 Pulse -raportti pitää ajan hermolla

Mikä on vuoden 2020 megatrendi? Minne ihmiset haluavat matkustaa? Mitä syödä? Miten ilmastonmuutos tai brexit vaikuttavat matkailuun? Entä minkälaiset hotellit mahtavat olla muodissa meillä – entä Aasiassa?

Haaga-Helia amk tekee jatkuvasti markkinatutkimusta ajankohtaisista aiheista.

LAB8 Pulse -trendiraportissa pohditaan nousevia trendejä, kartoitetaan kuluttajakäyttäytymistä ja asiakaskokemuksen syntyä. Neljä kertaa vuodessa LAB8:n internetsivuilla ilmestyvässä trendiraportissa nostetaan esiin alan ajankohtaisimmat asiat suomen kielellä.
 

6. Story & Events -paketti

Keväämmällä 2019 LAB8 tuottaa myös tarinallistamisesta ja tapahtumista ammentavan palvelun. Yrityksen ydintarinan kirkastaminen, tarinapuu ja tapahtumien tuotanto kootaan pakettiin.  
 

7. SILAB törmäyttää alan osaajat

Vuonna 2008 kehitettiin konsepti Service Innovation Laboratory (Silab) -konsepti. Sen tavoitteena on tuottaa uusia ajatuksia palveluliiketoimintaan törmäyttämällä eri alojen huippuammattilaisia. Se on toistaiseksi tuottanut noin 1 500 raportoitua ”törmäämistä”, jotka osallistujat ovat kokeneet hyödyllisiksi. Silab fasilitoi verkostoitumista ja toimialarajat ylittävää tiedonsiirtoa. Vuonna 2019 siitä kehitetään päivitetty versio 2.0.
 

8. Työkalutehdas

Työkalutehdas tool factory kokoaa yhteen kaikki Haaga-Helia amk:n käyttämät työkalut. Työkalutarjotin on tarjolla opiskelijoille, opettajille ja yhteistyökumppaneille.

 

Lue lisää: www.lab8.fi   www.thebox.fi