Kespro käymässä uutta kohti

Kespro käymässä uutta kohti

  • Teksti: Otto Heinonen
  • Kuvat: Otto Helkama

Alaa koskevat rajoitukset ja asiakaskäyttäytymisen muutokset ovat vaikuttaneet kaikkiin foodservice-alan toimijoihin ravintoloista tukkuihin ja alkutuotantoon saakka. Kesprossa valmistaudutaan tilanteesta huolimatta yhteen sen historian suurimmista uudistuksista.

Koko ravintola-ala on tänä vuonna kärsinyt sekä kuluttajien laskeneesta halukkuudesta hyödyntää ravintoloiden ja kahviloiden palveluja että erilaisista koronan leviämisen ehkäisemiseksi määrätyistä rajoituksista. Korona on aiheuttanut alan yrittäjien ja työntekijöiden keskuudessa taloudellisia ja inhimillisiä tragedioita.

– Ravintolayrittäjän arki on koko vuoden ollut haastavaa. Ulkona syömisen tulisi kuitenkin edelleen näyttäytyä kuluttajille houkuttelevana ja turvallisena. Kaikkien alan toimijoiden onkin hartiavoimin yhdessä pidettävä huolta turvallisuustoimenpiteistä kuluttajien luottamuksen saamiseksi, Kespron johtaja Mika Halmesmäki sanoo.

Hänen mukaansa monipuolista alaa on yhdessä tehtävä entistä tunnetummaksi, jotta niin kuluttajat kuin virkamiehet ja päättäjätkin ymmärtäisivät, kuinka hienosta, Suomen talouden ja työllisyyden kannalta merkittävästä toiminnasta on kyse.

Vuoden aikana useaan otteeseen muuttunut toimintaympäristö on pakottanut alan yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan. Myös Kespron arki on muuttunut, ja tukussa on pyritty tarjoamaan asiakaskunnalle tilanteeseen sopivaa apua ja palvelua. Ratkaisut ovat vaihdelleet asiakkaasta ja tarpeesta riippuen.

– Joillekin se on tarkoittanut työkalujen tarjoamista kotiinkuljetuspalveluiden perustamiseen tai take away -aterioiden tuotteistamiseen. Toimme ravintoloitsijat ja K-ruokakauppiaat yhteen ravintolaruoan jakelukanavien kasvattamiseksi, räätälöimme toimituksiamme asiakkaiden muuttuneeseen tilanteeseen sopivaksi sekä laajensimme maskien ja muiden suojavarusteiden hankintakanavia, Halmesmäki luettelee.

–  Emme ole halunneet jättää yhtäkään asiakastamme pulaan. Palvelumme muokkautuivat ja monipuolistuivat asiakastarpeiden mukaan.
 

Ulkona syöminen kasvaa

Kesprossa uskotaan ulkona syömisen suosion olevan edelleen maailmanlaajuinen megatrendi, joka tulee etenemään kaikesta huolimatta. Katse onkin alan kehittämisessä ja tulevaisuudessa, johon panostetaan vahvasti.

– Ihmisissä piilevä hyvin perusluonteinen tarve tavata toisiaan ja nauttia hyvästä ruoasta ei tule katoamaan, muistuttaa Halmesmäki.

Kehityskulkua on todistettu myös Suomessa, sillä tilanteesta huolimatta tänäkin vuonna uusia ravintoloita ja ravintolakonsepteja syntyi erityisesti suurissa kaupungeissa.

– Vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen mukaan Suomen foodservice-markkina oli verollisina ulosmyyntihintoina noin 10 miljardin euron suuruinen. Päivittäistavaroiden vähittäiskaupan arvo Suomessa oli viime vuonna noin 18,6 miljardia euroa. Ei ole mielestäni mitään syytä olettaa, että foodservice-markkina ei Suomessakin peittoaisi koronan jälkeen keskipitkällä aikavälillä ”isoveljeään”, kuten on tapahtunut monessa muussa maassa, sanoo Halmesmäki.

Sukanya Parkkima viimeistelee finaalinäytettään Kespron tukemassa ravintola-alan Makeamestari-kilpailussa.

Kohti suurta muutosta

Poikkeuksellisen vuoden aikana Kesprossa on tehty muutoksia monella tasolla. Neljästätoista Kespron noutotukusta uudistettiin lattiasta kattoon Kotkan ja Jyväskylän tukut. Kolmannen, Rovaniemen noutotukun, uudistushanke valmistuu ensi kesänä.

– Olemme vuoden aikana kuumeisesti työskennelleet palvelujemme saavutettavuuden parantamiseksi myös pääkaupunkiseudulla. Aiomme murtaa käsitystä perinteisestä foodservice-alan tukusta. Tulevaisuuden tukku on palvelualusta, josta asiakas voi valita juuri hänelle sopivimmat palvelut.

Kespro onkin aloittamassa historiansa suurinta uudistusta. Pääkaupunkiseutu edellä palvelutarjontaan otetaan perinteisen foodservice-tukkupalvelujen lisäksi entistä enemmän asiakkaan räätälöitävissä olevia elementtejä esimerkiksi tuotteiden tilausmäärään, kuljetusaikaan ja toimitusrytmiin liittyen.

– Tehokkaan foodservice-tukun lisäksi asiakkaidemme käyttöön tulee Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen ravintolatukun palvelut, joihin olemme hakeneet inspiraatioita maail­malta, kertoo Halmesmäki.

Nimensä mukaisesti uuden palveluvetoisen ravintolatukkutoiminnan tarkoitus on palvella eritoten pääkaupunkiseudulla sijaitsevia yksityisten horeca-asiakkaiden hyvinkin erilaisia ravintolakonsepteja. Toimitukset tapahtuvat nopeasti tilauksesta ja jopa kaksi kertaa päivässä. Lisäksi valikoimaan tulee satoja tuotteita, jotka voi jatkossa valita yksittäiskappalein toimitettuina. Ravintoloitsijan ei siis tarvitse enää ostaa kaikkia tuotteita kokonaisina myyntierinä, jos menekki ei sitä mahdollista.
 

Kehitetään alaa yhdessä

Ravintola-alan kehitystä ja eteenpäin vientiä ovat poikkeuksellisen vuoden aikana tukeneet osaltaan lukuisat alan kilpailut ja tapahtumat. Niissä myös Kespro on ollut mukana toimiessaan nuoria osaajia esiin nostavien Mestarikoulu- ja Makeamestari-kilpailujen sekä Bocuse d’Or -kilpailun Suomen joukkueen pääyhteistyökumppanina. Kespro jatkaa Euroopan karsinnoista Lyonin finaaliin etenevän Suomen Bocuse d’Or -edustajan Mikko Kaukosen matkassa myös ensi vuoden puolella.

– On tärkeää, että toimintaympäristön turbulenssien ei anneta liiaksi vaikuttaa alan kehittämiseen tähtäävien toimenpiteiden läpivientiin. Erikoisjärjestelyin alan kilpailut on pystytty järjestämään turvallisesti alusta loppuun. Ravintola-alan messujenkin järjestämiseksi nähtäneen ensi vuonna turvallisia ratkaisuja, joskin alamme erityispiirteet huomioon ottaen tämä asettaa erityisiä haasteita.

Tulevaa ulkona syömisen vuotta on vaikea ennustaa. Halmesmäki näkee ravintola-alan kilpailujen ja aktiviteettien olevan tärkeässä roolissa myös ensi vuonna, sillä ne yhdistävät alan toimijoita ja muistuttavat mieliin tulevaisuuden mahdollisuudet.

– Pyrimme omalta osaltamme lisäämään kuluttajien tietoisuutta suomalaisesta ruokaosaamisesta ja -kulttuurista sekä pitämään ulkona syömisen profiilia mahdollisimman korkealla.

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Kespron tuottama.