Kespron tavoitteena palvelujen räätälöinti: ”Samalla muotilla ei voi palvella kaikkia”

Kespron tavoitteena palvelujen räätälöinti: ”Samalla muotilla ei voi palvella kaikkia”

  • Teksti: Otto Heinonen
  • Kuvat: Kespro

Foodservice-toimialalla asiakkaiden tarpeet erilaistuvat, mikä edellyttää tukuilta aiempaa kattavampaa tarjontaa ja osaamista.

Suomen foodservice ­markkina on kasvussa, kun Suomi ottaa eurooppalaisia ruokailutottumuksia kiinni ulkona syömisessä. Muihin Pohjoismaihin verrattuna ulkona syömisen markkinassa tuntuu olevan vielä paljon kasvunvaraa, Kespron johtaja Mika Halmesmäki sanoo.

Markkinan kasvaessa myös Kesprossa tehdään uusia avauksia toiminnan kehittämiseksi: tavoitteena on luoda uutta ja viedä eteenpäin koko alaa.

– Kespron menestys tarkoittaa eritoten asiakkaidemme menestystä. Oman toimintamme on siis tähdättävä kaikin voimin siihen, että asiakkaamme pystyvät harjoittamaan liiketoimintaansa menestyksekkäästi ja nousujohteisesti.
 

Foodstereissa sparraillaan yhdessä

– Perinteisesti foodservice-alan tukku menestyy, jos sen tarjoamat palvelut kohtaavat asiakkaiden tarpeet sekä valikoima ja sen uusiutuminen tukevat asiakkaiden liiketoiminnan jatkuvaa kehittämistä. Näistä perusasioista on toki pidettävä kiinni, mutta sen lisäksi on keskityttävä yhä enemmän miettimään, miten voimme käytännössä auttaa asiakkaitamme heidän omassa liiketoiminnassaan ja tarjota tukea sen kehittämiseen, sanoo Halmesmäki.

Konkreettisin esimerkki kehittämistyöstä kiteytyy Foodstereissa. Vuonna 2017 Kespro lanseerasi tuotekehityskeittiö Foodsterin, jossa asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä konsepti- ja tuotekehitystä. Foodsterissa Kespro pystyy omaa ammattitaitoa sekä trendi- ja markkinadataa hyödyntämällä tuomaan asiakkaidensa tuotekehitystyöhän todellista lisäarvoa.

Oulun tukun yhteyteen Foodsteri avattiin viime vuonna ja Lahdessa tukun uudistuksen jälkeen kesäkuussa. Espoon Kilon Foodsteri siirtyy Helsinkiin ja aloittaa syksyllä Kalasatamassa täysin uusissa tiloissa.

– Foodsterit on otettu asiakkaiden parissa positiivisesti vastaan, mikä näkyy myös kysynnässä: varaus­kirjat ovat olleet lähes järjestään täynnä. Kiinnostus todentaa, että tämän tyyppiselle palvelulle on ollut tarvetta.

– Ravintolayrittäjyys lisää yrittäjän haastekerrointa monin tavoin. Asiakkaiden haasteita ymmärtämällä näemme, millaisia ratkaisuja arjessa tarvitaan, Kespron johtaja Mika Halmesmäki sanoo.

Erikoistuotteiden saatavuus paranee

Asiakkaiden sparrauksen ohella Kesprossa on panostettu viimeisen vuoden aikana erityisesti tuoretuotteiden erikoisosaamiseen ja valikoimaan. Todellinen harppaus tässä tehtiin viime kesänä, kun laadustaan tunnetut Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson liittyivät Kesproon.

Perinteikkäät yritykset ovat jatkaneet toimintaansa itsenäisesti, ja niiden tuotteita on tuotu tarjolle lähes kaikkialle Suomeen vähitellen viime syksyn ja talven aikana. Samaan aikaan monelle ravintolatoimijalle yhtä lailla keskeisten hevituotteiden valikoimaa on kehitetty.

– Tällä hetkellä erikoistukkutuotteemme ja siihen liittyvä ammattiosaaminen ovat aivan huikealla tasolla. Kaiken kaikkiaan tämä tarkoittaa sitä, että ravintolayrittäjän ei tarvitse enää miettiä erillisiä tuoretuotteiden hankintakanavia, kun korkealaatuiset tuotteet ovat saatavilla helposti yhdestä paikasta koko maan kattavasti. Tällä on suuri merkitys esimerkiksi Pohjois-Suomen matkailuyrittäjille, Halmesmäki kertoo.
 

Ravintolayrittäjää ymmärtäen

Koska jokaisen ravintolatoimijan liikeidea ja toimintaympäristö on ainutlaatuinen, samalla muotilla ei voida palvella onnistuneesti kaikkia. Kesprossa on viime vuosina toteutettu useita laajoja asiakastutkimuksia, joiden pohjalta erilaisten asiakkaiden erikoistarpeita on tunnistettu – paitsi valikoiman, myös kokonaisvaltaisemman liiketoiminnan kehittämisen avun osalta.

– Yrittäjyys on haasteita täynnä, ja ravintolayrittäjyys lisää haastekerrointa monin tavoin. Haluamme osaltamme tasoittaa haasteita asiakkaidemme arjessa. Mittaamme onnistumistamme asiakkaiden onnistumisella: kun asiakas on tyytyväinen, vasta silloin myös me voimme olla tyytyväisiä.

– Asiakkaiden todellisten haasteiden ymmärtämisen kautta näemme, millaisia palveluita ja ratkaisuja he tarvitsevat. Vain siten voimme auttaa asiakkaitamme liiketoiminnan saamiseksi kukoistukseen, Halmesmäki sanoo.
 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Kespron tuottama.