Kespron uusi ravintolatukku laajeni Turkuun, Lahteen ja Tampereelle

Kespron uusi ravintolatukku laajeni Turkuun, Lahteen ja Tampereelle

Vuoden alussa pääkaupunkiseudulla aloitettu Ravintolatukku-palvelu tarjoaa nopeat ja luotettavat toimitukset ravintolan arjen sujuvoittamiseksi. Syksyllä palvelu tuli saataville myös Kespron Lahden, Turun ja Tampereen asiakkaille.

Kespron Ravintolatukku-palvelu toimii nykyisin neljällä eri paikkakunnalla ja on alkuvuoden lanseerauksestaan asti herättänyt myönteistä kiinnostusta asiakkaissa.

Ravintolatukun toimitusrytmi on Suomen nopein: tuotteita on mahdollista saada pääkaupunkiseudulla kuuden, kymmenen tai 24 tunnin kuluessa tilauksesta. Tavaraa saa jopa kaksi kertaa päivässä. 

Turussa, Lahdessa ja Tampereella Ravintolatukku tarjoaa paikallisesti niin ikään markkinoiden nopeimman toimituksen seuraavaksi päiväksi. 

– Markkina ei ainoastaan palaudu entiselleen koronan jäljiltä, vaan arvioin ulkona syömiselle jopa huikeaa kasvua. Ravintoloiden tarve hyvälle tukkupalvelulle korostuu, jotta omille asiakkaille voidaan tarjota ensiluokkainen kokemus, kertoo Kespron kaupallinen johtaja Jerry Tiittala.

 

Ennustamisen tilalle myyntiä

Nopea toimitusrytmi on ravintolalle iso etu. Ravintolan kysyntä vaihtelee muun muassa säiden mukaan: sateella terassille ei saavu kukaan, mutta poutapäivänä asiakkaita riittää. Kysyntäpiikki voi tyhjentää varaston. Toisaalta ravintolan on luotettava, että tukku pystyy toimittamaan tarvittavat tuotteet ruuhka-aikoinakin.

– Jos Turun, Lahden ja Tampereen asiakkaamme tekevät tilauksen kello 16 mennessä edellisenä päivänä, aamulla saa jo tarvitsemansa. Helsingissä aikaa tilauksen tekoon on jopa kello 23 asti. Ravintolatukku mahdollistaa nopeimmat toimitusrytmit, tehokkaan asiakaspalvelun sekä laadukkaimman, laajimman ja joustavimman valikoiman, Tiittala mainitsee.

Ravintolalle tyypillinen haaste on tavaran varastointi. Ruokahävikki pienenee, kun tuotteen kierto paranee. Varastossa seisova tavara heikentää yrityksen maksuvalmiutta. Varasto sitoo pääomaa, jolloin sitä on vähemmän käytettävissä muuhun toimintaan. Ravintolatukku-palvelun avulla ravintola voi luopua suurista varastointieristä, koska raaka-aineita on aina nopeasti saatavilla.

– ”Eioo”-myynnin määrä vähenee huomattavasti tukkupalveluamme hyödyntämällä. Ravintola pystyy säilyttämään palvelutasonsa ja vastaamaan kysyntään, Tiittala sanoo.

Rivakan ja luotettavan tilaus-toimitusrytmin ansiosta virheiden määrä ennustamisessa vähenee. Kaikki hyötyvät reaaliaikaisuudesta. Tiittala mainitsee esimerkiksi tilaustarjoilut kulttuuritapahtumissa.

– Väliaikatarjoilut tilataan usein ennakkoon, sillä tauot ovat lyhyitä. Kun toimitusaika on nopea, ravintola voi myydä tarjoiluja lähempänä tapahtumaa. Tilauksia voidaan ottaa vastaan viime hetkeen asti, ja ravintola saa lisättyä myyntiään.

 

Aukoton laadunhallintaprosessi ja jakelu

Tiittala toteaa laadunhallintaprosessin olevan aukoton, kun logistiikka hoituu keräilystä ja lähettämöstä aina kuljetukseen asti. Kaikesta jää digitaalinen jälki, mikä auttaa analysoimaan ja kehittämään toimintaa. Palvelun laatu paranee virhemarginaalin pienentyessä.

– Lupaamme Ravintolatukun asiakkaille sadan prosentin ratkaisuvarmuuden. Toimimme asiakkaidemme arjesta käsin ja poikkeamissa keskitymme tuottamaan asiakasta tyydyttävän ratkaisun mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti, Tiittala sanoo.

Kespron kuljetuspalveluita hoitava K-logistiikka huolehtii Ravintolatukun asiakkaiden jakelusta useilla kymmenillä autoilla, pakettiautosta rekkoihin. Jakelutarve lähtee aina asiak­kaasta ja hänen toivomastaan kuorman saapumisajankohdasta. Tämän pohjalta autoille tehdään aikataulutus. K-logistiikan vahvuuksia ovat prosessin ja järjestelmien hallinta. Kaikki toimet ovat mitattavissa ja raportoitavissa.

K-logistiikan kuljetuspalvelut ovat sujuvia ja kustannustehokkaita. Vähittäiskaupan ja foodservicen tuotteet kulkevat samassa autossa. Suomessa on tuhat K-ruokakauppaa, joten Keskon logistiikka kulkee läpi maan. Valikoimaa täydentävät myös Kespron 14 paikallista noutotukkua, joista ravintoloitsija saa tarvittaessa nopeaa täydennystä.

Logistiikan, myynnin ja asiakaspalvelun saumaton yhteistyö takaa toimitusvarmuuden.

– Ravintolatukun palvelumallia kehittäessämme keräsimme valtavasti tietoa ja ammattitaitoa sekä K-ryhmästä että asiakkailtamme. Kehittämämme palvelu takaa, että ravintolat voivat keskittyä olennaiseen: ruoan valmistamiseen ja myyntiin. •

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Kespron tuottama.