Maksut helposti SmartumPayn avulla

Maksut helposti SmartumPayn avulla

  • Teksti: Sanna Sundholm / Smartum
  • Kuvat: Sanna Sundholm / Smartum

Työsuhde-etujen käyttö siirtyy yhä enemmän digitaaliseen muotoon, ja lounas- ja liikuntasetelit tulevat jäämään historiaan.

Vuonna 1995 Jyväskylässä aloittanut työsuhde-etuja tarjoava Smartum siirtyy kevään aikana entistä vahvemmin digitaalisten työsuhde-etujen maailmaan. Yritys lanseeraa toukokuun aikana uuden SmartumPay-mobiilisovelluksen sähköisiä Smartum Saldo -etuja käyttäville työntekijöille ja etuja vastaanottaville toimijoille.

SmartumPay on maksuton mobiilisovellus, jolla Smartumin sähköisiä työsuhde-etuja käyttävät voivat kuitata maksut esimerkiksi lounaasta tai liikuntaharrastuksista kätevästi kännykän ruutua kassalla vilauttamalla. Käyttäjä valitsee sovelluksesta oikean toimipaikan, syöttää maksettavan summan ja kuittaa maksun kännykän ruutua pyyhkäisemällä. Palveluntarjoajan tarvitsee ainoastaan tarkistaa sovelluksen luoma kuitti. Kuitista näkee muun muassa maksun summan, päivämäärän ja ajan. Halutessaan palveluntarjoaja voi merkitä maksun tarkistetuksi, mikäli haluaa varmistaa, että palvelu lunastetaan kuitilla vain kerran. 

– SmartumPay-maksujen vastaanottaminen on tehty palveluntarjoajalle mahdollisimman helpoksi. Maksun vastaanottaminen käy nopeasti, eikä palveluntarjoajalta vaadita kännykkää tai muitakaan lisälaitteita. Hän vain tarkistaa kuitin ja maksu on sillä selvä. Raha siirtyy automaattisesti palveluntarjoajan tilille muutamassa päivässä, kertoo Smartumin myyntijohtaja Kalle Lehtinen

Smartum on tiedottanut verkostolleen SmartumPay-sovelluksesta alkukeväällä. Verkosto kasvaa jatkuvasti ja tavoitteena on, että koko verkosto on sovelluksen piirissä kesällä 2019. 

Maksutapahtuman vaivattomuuden lisäksi digitaalisten maksujen vastaanottaminen tuo palveluntarjoajalle kustannussäästöjä. Ei tule transaktio- tai postituskuluja, kuten kortti- ja setelimaksuissa. Palveluntarjoaja maksaa vain maksutapahtumasta muodostuvan palvelupalkkion Smartumille, muita kuluja ei ole, Lehtinen sanoo. 
 

MaRan jäsenille alennetut palvelupalkkiot

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:llä ja Smartumilla on yhteistyösopimus lounas-, liikunta- ja kulttuurimaksuvälineistä. Smartumin verkostoon kuuluvat MaRan jäsenyritykset saavat tuntuvat alennukset yrityksen palvelupalkkioista. 

Esimerkiksi lounaita myyvän MaRan jäsenen ottaessa vastaan SmartumPay-maksuja Smartumille kuitattava palvelupalkkio on vain 1,25 prosenttia mobiilimaksusta. 

SmartumPay helpottaa elämää. Palveluntuottajalta vapautuu resursseja, kun asiakas voi maksaa etukäteen. Asiakkaat saavat nopeampaa palvelua ja voivat keskittyä maksamisen sijasta muuhun.

– Lounasverkoston siirtäminen mobiiliin on selkeä prioriteettimme. Nimenomaan sähköisen lounasedun myynti työnantaja-asiakkaille kasvaa ennätysmäistä tahtia. Asiakkaamme ovat odottaneet helppokäyttöistä mobiilimaksua kuin kuuta nousevaa, ja SmartumPay on vastaus asiakkaidemme toiveeseen. Haluamme siirtää nykyisen asiakaskuntamme käyttämään sovellusta pikimmiten. Miljoona edunsaajaa onkin jo tavoitettavissamme Smartum-etujen piirissä.

Smartumilla on 13 000 työnantaja-asiakasta. Yritys on käynyt tiivistä keskustelua asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa mobiilimaksamisesta ja siitä, mitkä ominaisuudet nähdään tärkeinä, kun mobiilimaksamisen sovellusta suunnitellaan. 

– Olemme todenneet kumppaniemme kanssa, että markkinoilla on erilaisia ratkaisuja, mutta niiden käytettävyyttä on pidetty hankalana. Tavoitteemme onkin ollut käytettävyyden helpottaminen, ja olemme siinä mielestäni onnistuneet hienosti, Lehtinen toteaa. 

Vuonna 1995 Jyväskylässä aloittanut työsuhde-etuja tarjoava Smartum siirtyy kevään aikana entistä vahvemmin digitaalisten työsuhde-etujen maailmaan. Yritys lanseeraa toukokuun aikana uuden SmartumPay-mobiilisovelluksen sähköisiä Smartum Saldo -etuja käyttäville työntekijöille ja etuja vastaanottaville toimijoille.

SmartumPay on maksuton mobiilisovellus, jolla Smartumin sähköisiä työsuhde-etuja käyttävät voivat kuitata maksut esimerkiksi lounaasta tai liikuntaharrastuksista kätevästi kännykän ruutua kassalla vilauttamalla. Käyttäjä valitsee sovelluksesta oikean toimipaikan, syöttää maksettavan summan ja kuittaa maksun kännykän ruutua pyyhkäisemällä. Palveluntarjoajan tarvitsee ainoastaan tarkistaa sovelluksen luoma kuitti. Kuitista näkee muun muassa maksun summan, päivämäärän ja ajan. Halutessaan palveluntarjoaja voi merkitä maksun tarkistetuksi, mikäli haluaa varmistaa, että palvelu lunastetaan kuitilla vain kerran. 

SmartumPay-maksujen vastaanottaminen on tehty palveluntarjoajalle mahdollisimman helpoksi. Maksun vastaanottaminen käy nopeasti, eikä palveluntarjoajalta vaadita kännykkää tai muitakaan lisälaitteita. Hän vain tarkistaa kuitin ja maksu on sillä selvä. Raha siirtyy automaattisesti palveluntarjoajan tilille muutamassa päivässä, kertoo Smartumin myyntijohtaja Kalle Lehtinen. 

Smartum on tiedottanut verkostolleen SmartumPay-sovelluksesta alkukeväällä. Verkosto kasvaa jatkuvasti ja tavoitteena on, että koko verkosto on sovelluksen piirissä kesällä 2019. 
 

Sovellus kehittyy jatkuvasti

SmartumPay-sovelluksen ensimmäinen versio löytyy nyt sovelluskaupoista ja on niiden ladattavissa, jotka saavat sähköisiä Smartumin työsuhde-etuja työnantajiltaan. Palveluntarjoajan ei siis tarvitse ladata sovellusta, vaan hän pelkästään tarkistaa maksut käyttäjän kännykän ruudulta. Sovellusta kehitetään jatkuvasti käyttäjien palautteen perusteella, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman mutkaton sekä sovelluksella maksaville että maksuja vastaanottaville.

Smartum lähettää verkostolleen touko-kesäkuun aikana starttipaketit, joista palveluntarjoajat saavat lisätietoa ja -ohjeistusta SmartumPayhin ja sen vastaanottamiseen liittyen. Osoitteesta smartum.fi/smartumpay löytyy lisätietoa sovelluksesta ja siitä, miten palveluntarjoa­ja voi vastaanottaa maksuja heti. 

Helsinkiläisravintola Pompierilla on ollut hyviä kokemuksia SmartumPaysta.

Pompier mukana testiryhmässä

SmartumPay on ollut kevään aikana testikäytössä, ja muutamat palveluntarjoajat ovat ottaneet sillä maksuja vastaan. Sovellusta käyttäviltä asiakkailta sekä maksuja vastaanottavilta palveluntarjoajilta saatu palaute on ollut pääasiassa positiivista, ja sovellusta on muokattu testiryhmäläisten toiveiden mukaisesti. 

Yksi testiryhmään osallistuneista on legendaarisen Helsingin Vapaapalokunnan talossa arkipäivisin lounasravintolana ja iltaisin sekä viikonloppuina tilausravintolana toimiva Pompier.  Ravintolan perustaneiden veljesten, Janek ja Marco Bjurströmin, ajatuksena oli ravintolaa 2013 suunnitellessaan tarjota itse valmistettua, herkullista lounasta laadukkaista raaka-aineista. Pompierin lounaspöytä lukeutuu kaupungin parhaimmistoon.

– Asiakkaat ovat sen takana, mikä Pompier tänä päivänä on. Heti alusta saakka olemme kuunnelleet asiakkaiden palautetta ja toiveita. Aina pyritään kysymään, maistuiko ruoka. Jos jotain negatiivista ruokaan liittyen on tullut, se on yritetty heti korjata. Henkilökuntamme on läsnäolevaa, ja siksi asiakkaat ovatkin kokeneet, että palautetta on helppo antaa, kertoo sekä keittiössä että salissa työskentelevä Janek Bjurström.

Uniikista miljööstään, lämpimästä henkilökunnastaan ja lounaistaan tunnettu Pompier on vuosien varrella kerännyt monia kanta-asiakkaita. Ravintolassa vallitsee keskieurooppalainen tunnelma, ja toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat tutustua toisiinsa, kun istutaan vieraiden kanssa samassa pöydässä.

– Täällä ei kyräillä, eikä tänne tarvitse tulla puku päällä ja paksun lompakon kanssa. Me teemme yksinkertaista mutta hyvää lounasta. Meillä on paljon salaatteja mutta lämmintä vaihtoehtoa ainoastaan yhtä laatua. Tällä lailla voimme keskittyä olennaiseen ja pitää laadun tasaisena. Meillä tarjotut lihat ja kalat ovat aina koti- tai pohjoismaisia, Bjurström kertoo.

Pompierissa riittää lounasaikaan jonoa miltei ulko-ovelle saakka. Haasteina on: riittääkö ruoka? Onko tarpeeksi henkilökuntaa? Jumittaako kassapääte? Vaikka kassapääte menisikin syystä tai toisesta jumiin, SmartumPay-maksut menevät läpi ja kilahtavat tilille automaattisesti. Tämä koetaan Pompierissa erittäin hyödyllisenä. Myös lounasedun hallinnoinnin helppous sovelluksen kautta on huomattu, ja ravintolassa toivotaankin nähtävän digitaalisia maksuvälineitä entistä enemmän perinteisten seteleiden sijaan.

– Maksun vastaanottaminen SmartumPayn kautta on helppoa ja nopeaa, ja maksun tarkistaminen kuitilta vie tosi vähän aikaa. Asiakas maksaa sovelluksella nopeasti, kun siihen on muodostunut rutiini. Ravintolalle taas on kustannustehokasta, kun mobiilimaksusta ei mene transaktiokuluja, Janek Bjurström kertoo kokemuksistaan. 

Pompierissa asiakkaan kohtaamiseen panostetaan: maksutapahtuma onkin yksi tärkeimmistä hetkistä asiakaskontaktin luomisessa. Vaikka maksamisen digitaalisuus on tervetullutta, Bjurströmiä arveluttaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

– Kyllä tämä digiaika laittaa mietityttämään, että milloin henkilökunta kassalla jää kokonaan hyödyttömäksi. En haluaisi, että maksutapahtumasta tulisi pelkkä lyhyt ”kiitos, kiitos”. Asiakkaan vuoksi täällä kuitenkin ollaan, ja asiakas toivoo digitaalisuutta. Meidän pitää vain keksiä jokin muu tapa rupatella asiakkaan kanssa, Bjurström hymyilee.

 

Teksti on MaRan yhteistyökumppanin Smartumin tuottama.