Ari Routin johtama R.Ruth-konserni on malliesimerkki pitkäikäisestä perheyrityksestä. Vuosien mittaan on ehditty harjoittaa monenlaista liiketoimintaa. Uusia toimialoja on tullut mukaan, toisista on luovuttu, mutta osa on jäänyt pysyvämminkin mukaan portfolioon.
Jyväskylästä kotoisin olevalla R.Ruth-konsernilla on lonkeroita moneen suuntaan. Autokauppoja Jyväskylässä, Savonlinnassa ja Mikkelissä, hotelli Jyväskylässä, ravintoloita Helsingissä ja Jyväskylässä ja kiinteistöjä Jyväskylässä, Savonlinnassa ja Mikkelissä. Neljännen sukupolven yhtiö on toiminut aiemmin muun muassa tukkukaupan, leipomoalan ja kahvilaliiketoiminnan parissa.
Pikaistuksissaan perheyhtiö ei ole liiketoiminta-alueistaan luopunut, vaan syynä on yleensä ollut suuri investointitarve. Esimerkiksi leipomoliiketoiminta olisi vaatinut markkina-alueen rakentamista Keski-Suomen ulkopuolelle. Hallitus päätti vuonna 2000, että liiketoiminta kannattaa myydä mieluummin Fazer Leipomoille.
Kahvilat, joita oli parhaimmillaan useita, toimivat samalla oman leipomon konditoriamyymälöinä. Niistä on jäljellä nykyään enää Jyväskylän Seminaarinkadulla sijaitseva, kaupungin vanhin ravintola Ylä-Ruth, ja senkin konsepti on muuttunut enemmän olutravintolan suuntaan.
R.Ruth on autokaupassa iso tekijä, jolla on muun muassa Volkswagenin ja Audin sekä Hyundain ja kiinalaisen BYDin edustukset. VW-konserni on arvostettu päämies, mutta se myös edellyttää jälleenmyyjiltään tiettyjen tasokriteerien täyttämistä. Siksi Ruth-konsernikin rakennuttaa paraikaa uutta automyymälää Jyväskylään. Investointi on suuri, mutta pakollinen, ja se määrittelee liiketoiminnan suunnan lähivuosina.
– Onneksi aloitus viivästyi koronan takia. Jos olisimme ehtineet aloittaa ennen koronaa, olisimme olleet pulassa, toimitusjohtaja Ari Routti sanoo.
Hän naurahtaakin, että kaikki konsernin tukijalat toimivat varsin suhdanneherkillä aloilla. Kun taloudessa menee heikosti, vähennetään ravintoloissa käymistä ja lykätään auton vaihtoa.
Olutravintolassa pysyvyys on parasta
Ruth-konsernin kolme Helsingin-ravintolaa – Kolme Kaisaa, Villi Wäinö ja Base Bar – hankittiin yhteistyöyrityksenä ravintoloitsija Juha Oksasen kanssa. Nykyään ne ovat kokonaan omassa omistuksessa. Aikaisemmin konserni oli mukana lanseeraamassa Giggling Marlin -yökerhoketjua yhteistyössä JKJ-yhtiön kanssa kanssa. Seppo Koskisen SK Ravintolat osti ne lopulta kokonaan itselleen vuonna 2006.
– Olutravintolat ovat parhaimmillaan, kun ne eivät muutu lainkaan, tai jos muuttuvat, ne tekevät sen niin hienovaraisesti, että juuri kukaan ei huomaa muutoksia. Siksi teemmekin vain pitkäaikaisia sopimuksia, oli kyse sitten vuokrasopimuksesta tai tavarantoimittajista.
Kurvissa sijaitseva Kolme Kaisaa on perustettu jo 1964, ja liikeidealtaan se on yhä pääpiirteissään samanlainen pub kuin alun perinkin. Kalevankadun Villi Wäinö on puolestaan kotimaisiin panimotuotteisiin erikoistunut olutravintola, jossa on peräti 19 hanaa. Tarjolla on vaihtuva valikoima kotimaisia pienpanimotuotteita, sahtia ja siidereitä sekä viskejä eri puolilta maailmaa. Viikonloppuiltaisin se muuttuu nuorten suosimaksi tanssipaikaksi.
Base Bar on Villiä Wäinöä vastapäätä sijaitseva rockhenkinen baari, jossa on säännöllisesti elävän musiikin keikkoja. Se on ravintola-alalla työskentelevien suosima baari, jonne poiketaan oman työvuoron päätyttyä. Se on myös yksi viimeisistä raskaaseen musiikkiin erikoistuneita paikoista Helsingissä.
– Elävän musiikin keikkojen järjestämisessä on aina jonkinlainen riski, varsinkin jos bändi ei ole vielä tunnettu, sanoo Basen ravintolapäällikkö Niko Amadei.
– Yleisöä tuntuvat nykyään kiinnostavan enemmän erilaiset interaktiiviset tapahtumat kuten baarivisailut tai bingo kuin perinteiset bändikeikat. Ihmiset tuntuvat tarvitsevan jonkun syyn lähteä baariin varsinkin viikolla, Villin Wäinön ravintolapäällikkö Atte Ollila täydentää.
Klubi-isännällä tai -emännällä on paljon merkitystä, sillä hän luo illan tunnelman. Basen Rokquiz-visailut vetää yksi omista baarimestareista, joka pitää esiintymisestä ja viihtyy huomion keskipisteessä.
Amadein mukaan livekonsertteja ei kannata juuri järjestää muina viikonpäivinä kuin lauantaisin, koska afterwork-kulttuuri on Helsingissä hiipunut, ja perjantaisinkin ihmiset käyvät ensin kotona tai syömässä ja tulevat entistä myöhemmin paikalle.
Oikean viestintäkanavan valitseminen ravintolan tapahtumista kertomiseen tuottaa suurta tuskaa, sillä juuri kun on jonkun median löytänyt ja oppinut sitä käyttämään, nuoret ovat jo vaihtaneet toiseen, tai omistaja muuttaa sen algoritmiä. Erilaiset tapahtumasivustotkin tuntuvat olevan kovin lyhytikäisiä, eivätkä alkuvaiheen ilmoittajat saa sellaista tavoittavuutta kuin kehittäjät lupailevat.
Kaikki Helsingin-ravintolat ovat omia yhtiöitään, jotka toimivat varsin itsenäisesti. Routti ei esimerkiksi puutu millään lailla niiden ohjelmaan tai linjauksiin. Kaikissa on vakaa kanta-asiakaskunta, jonka mielipiteillä on merkitystä. Vakituiset asiakkaat ovat tärkeitä, koska alkoholinkäyttö on vähentynyt merkittävästi varsinkin ravintoloissa. Kanta-asiakkaiden postituslista tai Whatsapp-ryhmä tavoittaa juuri oikeat asiakkaat.
Esimerkiksi Villissä Wäinössä käy paljon olutharrastajia, jotka ovat yleensä hyvin perillä kaikista uutuuksista ja haluavat tulla niitä maistamaan heti tuoreeltaan.
Kanta-asiakassuhteen muodostuminen ja varsinkin sen syventyminen vie aikaa. Se edellyttää vakituista ja pitkäaikaista henkilökuntaa.
Baarien suhteen ihmiset tuntuvat olevan vähemmän kokeilunhaluisia kuin ruokaravintolaa valitessaan. Baariin tullaan tapaamaan tuttuja, ja siksi kanta-asiakkuussuhteita syntyykin.
Basessa järjestetään vuosittain elokuun lopussa kolmipäiväinen Baseidon-festivaali, jossa torstai-ilta on omistettu kanta-asiakkaiden hemmotteluun. Pääsymaksuttomassa tapahtumassa esiintyy neljä bändiä viikonlopun kumpanakin päivänä. Terassille tuodaan poreallas, jossa asiakkaat pääsevät pulikoimaan turistien kameroiden edessä.
Baseidon-festivalissa kanta-asiakkaat nautiskelivat terassin porealtaassa.
Opiskelijatapahtumia rajoitetusti
Villin Wäinön ovella on plakaatti, joka kertoo, ettei opiskelijahaalareissa ole asiaa ravintolaan. Kyseessä on ravintolapäällikkö Atte Ollilan linjaus, ja syynä oli se, että tiettyjen opiskelijatapahtumien kuten ainejärjestöjen baariapprojen aikaan kanta-asiakkaat eivät olleet mahtua sisään.
– Olemme kyllä keskustelleet asiasta moneen otteeseen, mutta hän pitää päänsä. Olen joskus istunut sellaisen tapahtuman aikaan Basessa katselemassa katkeamatonta jonoa tiskille, jossa yksi työntekijä laskee juomia ja toinen rahastaa tunti toisensa jälkeen. Siinä tehdään tulosta, Routti sanoo.
Ollila perustelee sääntöä sillä, että Kalevankadulla on tarpeeksi baareja ja ravintoloita, jotka ovat mukana approissa ilman Villiä Wäinöäkin.
Opiskelijatapahtumiin osallistumista pitää harkita tarkkaan, sillä usein järjestäjät eivät muista mainita ravintoloiden kannalta oleellisia tietoja, eli mistä appro alkaa, mihin päättyy, ja montako baaria on mukana.
– On aivan eri asia olla reitin alkupäässä kuin viimeinen paikka ennen päätösbileitä. 5000 osallistujasta loppuun asti saattaa jaksaa sata, joista puolet on siinä kunnossa, että heille ei voi enää tarjoilla, Basen ravintolapäällikkö Niko Amadei sanoo.
Ainejärjestöissä vetovastuu vaihtuu liki vuosittain, eikä hiljainen tieto tapahtumanjärjestämisen kiemuroista välttämättä välity uusille sukupolville.
Rakennustöistä haittaa kesämyynnille
Vuosien varrella Routin lempiravintolat Helsingissä ovat vaihtuneet. Aluksi hän istui Kolmessa Kaisassa, sitten Wäinössä ja nykyään Basessa.
– Syynä on nimenomaan mahtava kanta-asiakasjoukko. Tietää aina käyneensä Basessa, kun seuraavana aamuna ovat vatsalihakset nauramisesta kipeinä.
Routti ei ole edes metallimusiikin ystävä vaan suosikkeihin kuuluvat muun muassa Stray Cats ja Elvis. Kumpaakaan ei Basen henkilökunta suostu soittamaan.
Basessa on ilmeisesti maailman ainoa Jaloviinakellari eli Jaloviinalle omistettu 40 hengen kabinetti, joka syntyi rockhenkiseksi vastavoimaksi muiden ravintoloiden viinikellareille.
– Olemme antaneet sitä käyttöön jopa ilman myyntitakuuta varsinkin alkuviikolla vain siksi, että saisimme sille käyttöä. Riittää, että asiakkaat ostavat baarin tuotteita.
Viime kesä ei suosinut Ruth-konsernin Helsingin ravintoloita, sillä Kalevankadun ja Mannerheimintien kulmasta purettiin 1960-luvulla rakennettu toimistorakennus, ja vaikka seiniä kasteltiin, syntyi purkutyöstä sekä melua että pölyä eikä terasseilla ollut järin viihtyisää. Kurvissa remontoitiin puolestaan Piritorina tunnettua Vaasanpuistikkoa, ja siellä aikaansa viettäneet laitapuolen kulkijat siirtyivät Kolmen Kaisan oven eteen, mikä karkotti jonkin verran asiakkaita.
Ravintolapäällikkö Tiina Hintikka kertoo, että Kolmen Kaisan asiakkaat ovat hieman vanhempaa, työssäkäyvää porukkaa, joka tulee paikalle parille oluelle ja lukemaan iltapäivälehdet.
Jyväskylän Ylä-Ruth on muuttunut vuosien varrella kahvilasta enemmän olutravintolan suuntaan.
Varovasti uusiin avauksiin
Routille tarjotaan koko ajan ravintoloita ostettavaksi, mutta toistaiseksi hän on ollut varovainen.
– Uuden paikan pitäisi iskeä jotenkin todella kovaa, sillä eivät nämä mitään kultakaivoksia ole. Teen aina kunnon taustaselvitykset ja juttelen sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat olleet kohteissa töissä. He osaavat varoittaa mahdollisista piilevistä ongelmista, Routti kertoo.
Uudet paikkakunnat eivät myöskään erityisemmin houkuttele, sillä useampi ravintola samalla paikkakunnalla tuo synergiaetuja esimerkiksi ostoissa, ja samalla henkilökunnalle voidaan tarjota riittävästi työtunteja eri pisteissä.
Yhteistyö on niin tiivistä, että Kolmen Kaisan ja Basen ravintolapäälliköt tekevät jopa henkilökunnan vuorolistat yhdessä, jotta molemmissa paikoissa työskenteleville saadaan soviteltua kahden päivän vapaita.
Villi Wäinö puolestaan auttaa Basea muun muassa tarjoamalla varastotilaa.
Sattumalta hotellibisnekseen
Ruth-konsernista tuli 2018 myös majoitusalan yrittäjä, kun se solmi kaupat jyväskyläläisestä Hotelli Alban taustayhtiöstä Mattilanniemen Hotelli Oy:stä.
– Edelliset omistajat Veikko Mäkelä ja Kimmo Kiema olivat jo aiemmin puhuneet aikeistaan jäädä eläkkeelle ja tarjosivat hotellia toiselle perheyritykselle eli meille. Teimme laskelmia, mutta hintapyyntö oli silloin vielä liian korkea. Muutamaa vuotta myöhemmin he palasivat asiaan uudelleen ja hintakin oli korjaantunut. Myyjille oli tärkeää, että uudeksi omistajaksi tuli nimenomaan yksityinen perheyritys.
Vuonna 1989 valmistuneesta hotellista oli pidetty hyvää huolta ja remontit oli tehty ajallaan.
Alba on osoittautunut erittäin hyväksi hankinnaksi, sillä vaikka se sijaitsee hieman keskustan ulkopuolella Mattilanniemen kampusalueella, on sillä luonnollista asiakaspohjaa läpi vuoden. Yliopisto tuo säännöllistä asiakaskuntaa, kuten vierailevia opettajia ja tutkijoita varsinkin lukuvuosien aikana, ja kesällä hotelli palvelee varsinkin autolla liikkuvia matkailijoita, jotka tulevat suurtapahtumiin.
Tänä kesänä Jyväskylässä oli kolme isoa tapahtumaa eli Jyväskylän Suurajot, Kuninkuusravit ja SuomiPop-festivaalit.
Metsä Groupin Äänekosken tehtaat käyttää Albaa usein etenkin silloin kun niissä tehdään vuosihuoltoja, ja keikkatyöntekijät tarvitsevat pitkäaikaismajoitusta. Ilmainen parkkipaikka hotellin pihassa on hyvä myyntivaltti. Hotelli Alba on Jyväsjärven rannassa, joten oli luontevaa rakentaa sinne myös vierasvenelaituri.
– Ei se varmaan koskaan kata rakennuskustannuksiaan veneellä tulevien asiakkaiden kautta, mutta onhan meillä laituri oltava. Jos veneileviä ei asiakkaita ei tule tarpeeksi, voin ehkä perustaa laiturinnokkaan kesätoimistoni.
Villin Wäinön ravintolapäällikkö Atte Ollila sanoo, että asiakkaat tarvitsevat nykyään jonkin syyn lähteä ravintolaan.
Fakta: R.Ruth Oy
- Toimialat: autokauppa, kiinteistövuokraus, ravintolat, majoitus
- Toimipaikat: Jyväskylä, Helsinki, Mikkeli, Savonlinna
- Tytäryhtiöt: Jyväskylän Autotarvike Oy, Kalevankadun Base Bar Oy, Kalevankadun Ravintola Oy, KK Helsinki Oy, Mattilanniemen Hotelli Oy
- Liikevaihto (2023): R.Ruth Oy 1,1 milj. euroa; Kolme Kaisaa 743 000 euroa; Villi Wäinö 2,2 miljoonaa euroa; Base Bar 1,0 milj. euroa; Hotelli Alba 3,5 milj. euroa; Jyväskylän Autotarvike 55,5 milj. euroa
- Henkilöstö: yhteensä 212
Baarien ystävä on monessa mukana
05.09.2024
Lue lisää
Luonto on luksusta
04.06.2024
Lue lisää
Taukojen tarve ei katoa
22.04.2024