Pitkä, kuuma kesä

Pitkä, kuuma kesä

  • Teksti: Jari F. Lampén
  • Kuvat: Jari F. Lampén

Tänä vuonna koettiin jo toinen peräkkäinen helteiden ja koronapandemian leimaama kesä. Kouvolan Anjalassa rikottiin jopa peräkkäisten hellepäivien ennätys, kun lämpötila pysyi yhtäjaksoisesti 31 päivää yli 25 asteessa. Suurella osalla yrityksistä matkailukesä jäi kauaksi kesästä 2019, mutta valonpilkahduksiakin näkyi. Päänvaivaa aiheuttivat jatkuvasti muuttuneet rajoitukset ja henkilökuntapula. Kesän myynneistään kertovat Flowparkin Janne Kalhama, Holiday Club Resortsin Maisa Romanainen ja Allas Sea Poolin Bodil Ståhl.

Haasteita huimapäille

Aurinkoinen ja lämmin sää toi seikkailupuistoihin asiakkaita, välillä jopa jonoiksi asti. Flowpark-ketjun perustaja ja toinen omistaja Janne Kalhama kertoo, että pääsääntöisesti kesä on ollut hyvä, mutta kaikkein kuumimpina päivinä lomailijat valitsivat mieluummin vesiaktiviteetteja kuin puissa kiipeilyä. Elokuun alussa kausi oli vielä vahvasti kesken, mutta Kalhama arvioi, että kesän tulos on selvästi edelliskesää parempi.

– Aurinkoisina päivinä asiakkaat ovat liikkeellä, Vierumäen Flowparkissa asiakkaita palveleva Juuso Leskinen kertoo ja täydentää, että edellisenä, sateisena maanantaina asiakkaita kävi vain 18, kun tavallisina päivinä heitä on käynyt keskimäärin kymmenkertainen määrä.

Flowparkit ovat seikkailupuistoja, joissa edetään eritasoisia ratoja pitkin jopa 20 metrin korkeudessa. Radoilla ratkaistaan kiipeilypulmia, kuten heiluvia polkuja, keinuja, liaanihyppyjä ja lasketaan liukuratoja pitkin. Ratojen vaikeusastetta kuvataan värikoodein samaan tapaan kuin laskettelurinteitäkin, vihreä on helpoin ja musta vaikein.

Flowparkissa asiakkaiden määrää rajoittaa lähinnä valjaiden määrä. Vierumäellä aikuisten valjaita on noin 120, ja lasten valjaita parikymmentä.

– Meillä saa käyttää vain meidän omia valjaitamme, jotta voimme olla varmoja niiden turvallisuudesta, Kalhama kertoo.

Kyseessä ovat varta vasten seikkailupuistoja varten suunnitellut kokovaljaat, joissa käyttäjä on koko ajan kiinni turvavaijerissa. Valjaat ja kypärät ovat iso investointi, sillä yhden asiakkaan setti maksaa Flowparkille noin 400–500 euroa.

Rajallisen asiakasmäärän vuoksi puistoihin ei myydä lainkaan kuukausikortteja vilkkaimpien kesäkuukausien ajaksi. Samasta syystä ryhmämyyntiä on rajoitettu lomakaudella, jolloin puistot täyttyvät lomailevista perheistä.

 

Kuusi puistoa eri puolilla maata

Tällä hetkellä Flowparkeja on kaikkiaan kuusi: Ahvenanmaalla, Hämeenlinnassa, Turussa, Tampereella, Vierumäellä ja Ähtärissä. Uusia puistoja oli suunnitelmissa kaksi, mutta koronapandemia pani hankkeet jäihin.

– Haluamme olla siellä missä ihmiset liikkuvat muutenkin. Ahvenanmaalla olemme leirintäalueen yhteydessä, Vierumäellä ja Tampereella urheiluopiston liepeillä, Turussa kauppakeskuksen vieressä, Hämeenlinnassa Ahveniston toimintapuistossa ja Ähtärissä eläinpuiston yhteydessä. Tämän kesän myynneissä kärkipaikkaa piti Tampere ja Turku tuli heti kannoilla.

Kalhama kertoo, että ulkomaille laajentuminen kiinnostaisi, ja tunnusteluja aiheen tiimoilta on ollutkin. Yritys sai 100 000 euroa Business Finlandin kehittämisrahaa uuden konseptin luomiseen, mutta toistaiseksi hän ei sen yksityiskohtia pysty paljastamaan.

 

 

Suvi Friman näyttää Vierumäellä asiakkaille, kuinka valjaat puetaan.

Lapsia varten täytyy olla omat, oikeankokoiset valjaat ja kypärät.

Uuden puiston edellytykset

Kuuden seikkailupuiston kokemuksella Kalhama osaa jo kertoa, millä edellytyksillä seikkailupuisto on mahdollista perustaa.

– Paras ympäristö on täysikasvuinen mäntymetsä, sillä männyillä on vahva kaarna, ja ne ovat luontaisesti oksattomia ylös asti. Kuusiinkin lavoja ja vaijereita voidaan kiinnittää, mutta koska niistä pitää katkoa oksia, alkaa vauriokohdista valua pihkaa, ja se taas tahrii asiakkaiden vaatteita.

Flowparkien konseptiin kuuluu, ettei rakennelmilla vahingoiteta puita, ja jos puisto purettaisiin, metsä jatkaisi kasvuaan ilman vaurioita.

Toki puisto voidaan rakentaa myös keinotekoisten rakennelmien ja pylväiden varaan vaikkapa sisätiloihin.

Sadan asiakkaan puiston budjetti on karkeasti arvioiden 300 000 euroa, mutta se ei sisällä asiakas-wc-tiloja, koska usein ne ovat yhteiset jonkun alueella toimivan yrityksen kanssa. Investoinnin kuoletukseen menee keskimäärin kolmesta viiteen vuotta.

 

Vaikeusaste riittää

Flowparkin perustajien ajatuksena on ollut alusta pitäen, että puistoissa pitää olla haasteita kaiken tasoisille seikkailijoille, jopa aktiivisesti kiipeilyä harrastaville.

– Kehtaan sanoa, että meidän vaikeimmat mustat ratamme pärjäävät vertailussa mille tahansa suomalaiselle tai eurooppalaiselle seikkailuradalle, Kalhama kehaisee.

Vaikeutta saadaan lisää muun muassa nostamalla lähtölavat korkeammalle, lisäämällä tukipisteiden välimatkaa tai tekemällä tukipisteistä moneen suuntaan liikkuvia.

– Liki päivittäin henkilökunta auttaa jonkun alas radalta. Syynä voi olla väsymys tai korkeanpaikankammo. Tyypillisesti niitä sattuu yritystilaisuuksissa, kun keski-ikäiset, yleensä miehet huomaavat kesken kaiken, etteivät he olekaan enää parikymppisiä.


 

Holiday Club Vierumäki avautui heinäkuussa.

Holiday Club hyötyi kotimaanmatkailubuumista

Loma-asuntoja ja hotelleja pyörittävä Holiday Club Resorts oli yksi kuluneen kesän menestyjistä. Kylpyläkohteiden täyttöaste lähenteli heinäkuussa usein sataa prosenttia, ja monissa paikoissa oli satunnaisesti vapaina vain yksittäisiä hotellihuoneita tai loma-asuntoja.

Holiday Club Resorts on hyötynyt painotuksestaan vapaa-ajan matkailuun. Vaikka yhtiöllä onkin hotelleissaan kokoustiloja, yrityskauppa ei ole koskaan ollut mikään merkittävä osa liikevaihtoa. Toimitusjohtaja Maisa Romanainen kertoo, että yritystilaisuuksissakin vapaa-ajan vietto on suuressa roolissa.

– Vetäytymisiä ja erilaisia yritysten tilaisuuksia voidaan järjestää meidän kohteissamme aktiviteetteja ja kylpyläpalveluja hyödyntäen, mutta harvemmin nähdään pelkkiä kokoushuoneistuntoja.

Yrityskauppa onkin ollut käytännössä poikki koko korona-ajan, eikä yritystilaisuuksia muutenkaan juuri järjestettäisi kesäkuukausina.

Jos yrityskauppa ei käynytkään, sitä vilkkaammin liikkuivat yksityiset kuluttajat. Holiday Club on erikoistunut hotellipuolella nimenomaan kylpylähotelleihin, sillä sisäaktiviteetit toimivat ikään kuin vakuutuksena huonon sään varalle.

– Kylpylässä viihdytään silloinkin, kun sataa, mikä tasaa myös sesonkeja.

Holiday Club avasi heinäkuun alussa uuden hotellin Vierumäelle. Kyseessä on sama kiinteistö, jossa toimi sittemmin konkurssiin mennyt Vierumäki Country Club. Romanaisen mukaan Holiday Club uskalsi lähteä hankkeeseen, sillä yhtiöllä on ollut jo entuudestaan loma-asuntoja Vierumäellä, ja yhteistyöstä urheiluopiston kanssa oli aiempaa kokemusta muun muassa Vuokatista. Vierumäki on yhtiön kahdeksas kylpylähotelli Suomessa.

Rakennus oli hyvässä kunnossa, ja siihen täytyi tehdä vain pieniä brändäykseen liittyviä muutoksia. Muun muassa ravintolat ovat nyt Holiday Clubin oman brändin mukaisia, eli à la cartea tarjoileva Hill Grill sekä sporttibaarin ja olohuoneen yhdistelmäksi julistautuva Pine Pub.

 

Kylpylä tulossa 2024

Kylpylän hankesuunnittelu on käynnissä ja näillä näkymin se valmistuu vuoteen 2024 mennessä. Kylpylä sijoittuu nykyisen rakennuksen sisäpihalle.

Lisäksi yhtiö rakennuttaa kylpylän läheisyyteen uusia loma-asuntoja, joiden rakennustyöt ovat käynnistyneet elokuun alussa.

Vierumäellä henkilökunnan rekrytointi onnistui olosuhteisiin nähden hyvin. Romanainen iloitsee erityisesti paluumuuttajista.

– Palkkasimme useita työntekijöitä, jotka olivat olleet Vierumäellä töissä aikaisemmin. Muuten henkilökuntapula on tosiasia useimmissa kohteissamme. Pienillä paikkakunnilla vaihtuvuutta on vähemmän kuin suurilla, sillä siellä ei ole tarjolla yhtä paljon vaihtoehtoisia työpaikkoja.

Kylpylöiden lisäksi toinen asiakkaita houkutteleva toiminto on golf. Lajin harrastajamäärä on kasvanut koronan aikana, ja Vierumäelläkin golfpalvelut ovat iso vetovoimatekijä. Alueella on kaksi täyspitkää kenttää sekä yksi yhdeksänreikäinen par-3-kenttä sekä useita harjoittelualueita. Vierumäellä järjestetään säännöllisesti kansainvälisiä golfkilpailuja.

– Kohteistamme Katinkulta ja Saimaa ovat leimallisemmin golf-kohteita. Katinkulta on yksi Suomen suurimmista kentistä, ja siellä on ollut tänä kesänä liki 90 000 lähtöä. Tiiausajat ovat varattuja aamuvarhaiselta iltamyöhään.

 

Ennen kylpyläosaston valmistumista asiakkaat voivat rentoutua ja ottaa hoitoja hotellin day spa -osastolla.

Maisa Romanainen iloitsee hyvin sujuneesta kesämyynnistä.

Loma-asunnoissa viivytään pitempään

Hotellien lisäksi Holiday Club Resorts rakennuttaa, myy ja isännöi loma-asuntoja joko viikko-osakkeina tai Villas-asuntoina. Ne muodostavat edelleen noin puolet yrityksen liikevaihdosta. Yhtiö hoitaa myös osakkeiden jälleenmyyntiä. Voimakkaassa kasvussa on osakkailta vapaaksi jäävien sekä yhtiön omassa hallussa olevien loma-asuntojen vuokrausliiketoiminta.

Viikko-osakkeissa viivytään tyypillisesti pitempään kuin hotelleissa, ja siksi asiakkaat ovat usein perheitä, jotka haluavat kaksi makuuhuonetta ja oman keittiön. Viikko-osakkeiden lomailijat käyttävät kuitenkin säännöllisesti kohteen palveluja, ja siksi niitä rakennetaankin hotellien läheisyyteen.

Loma-asuntojen yksi myyntiargumentti on mahdollisuus vaihtaa lomaviikkoja Holiday Clubin yhteistyökumppanin RCI:n lomanvaihtojärjestelmän kautta.

Romanaisen mukaan suomalaisten kohteiden vaihtoarvo on kansainvälisesti verrattuna hyvä. Jos suomalainen asiakas päättää antaa viikko-osuutensa Holiday Club Points -järjestelmään, hän saa vuokrana pisteitä, joita voi käyttää maksuna muissa kohteissa. Korkeasesongin viikosta saa enemmän pisteitä, ja sen voi vaihtaa vaikkapa pidempään lomaan matalasesongin aikana.

Viikko-osakkeiden hinnoissa on suuria eroja sekä loma-asunnon sijainnin että ajankohdan mukaan

– Lapin kesäkausi oli aiemmin matalasesonkia, mutta nyt sekin on alkanut kiinnostaa. Uudet lajit kuten alamäki- ja maastopyöräily houkuttelevat uusia asiakkaita, ja kesäsesongin viikot ovat alkaneet liikkua entistä paremmin. Ruskahan on ollut pitkään suosiossa.

 

Villas tarjoaa mahdollisuuden vuokratuottoihin

Kun perinteinen viikko-osuus on sijoitus lähinnä perheen vapaa-aikaan, yhtiön Villas-asunnot on tarkoitettu myös vuokratuottoja kerryttämään.

Osakas ostaa asunnosta useimmiten kuudes- tai kahdeksasosan partnerina. Asuntoja käytetään myös omaan lomailuun, mutta ajatuksena on, että ne ovat mukana yhteisvuokravälityksessä, ja saatavilla myös viikkoa lyhyemmiksi ajoiksi. Villas-kohteita on rakennettu pääosin kylpyläkohteisiin, ja asukkaat hyödyntävät hotellin palveluja, jos esimerkiksi ruoanlaitto omassa keittiössä alkaa kyllästyttää.


 

Maija Vilkkumaa esiintyi Altaalla heinäkuussa

Elävää musiikkia oli iso ikävä

Kun tapahtumien järjestämisen rajoitukset kesäkuussa hellittivät, Allas Sea Pool läväytti tarjolle huikean keikkakattauksen: neljä elävän musiikin keikkaa joka viikko Helsingin ydinkeskustassa. Putken aloitti vuoden 2021 Emma-gaalassa palkintopöydän puhdistanut Behm, jonka molemmat keikat myytiin loppuun hetkessä, ja kolmaskin esiintyminen yhtä lailla.

Toimitusjohtaja Bodil Ståhl kertoo, että Altaalla oli harjoiteltu keikkojen järjestämistä koronarajoitusten varjossa jo edellisenä kesänä, ja suunnitelmat olivat valmiina. Tsemii Stadi -hankkeessa vuonna 2020 Allas tarjosi esiintyjille puitteet ja tekniikan, ja lipputulot ohjattiin kokonaisuudessaan esiintyjille.

– Normaalisti pystymme ottamaan sisään 2 500 katsojaa, mutta kesän 2021 aloitimme rajoitetulla 500 katsojan yleisömäärällä. Koko lavanedusta oli täytetty tuolein ja pöydin, ja jokaiselle oli istumapaikka. Katsomo oli jaettu eri värisiin lohkoihin, ja joka lohkossa olivat omat vessat. Asiakkailla oli ranneke, joka osoitti oikean lohkon, eikä siltä saanut poistua. Anniskelu hoidettiin pöytiintarjoilulla, ja maskeja suositeltiin pidettäväksi kaikkialla muualla kuin omalla paikalla istuttaessa.

Ståhlin mukaan paletti oli helppo rakentaa, sillä artisteilla ei vielä ollut buukattuja keikkoja, vaan heillä oli kalentereissaan hyvin tilaa.

– Artisteilla oli valtava tarve päästä esiintymään oikealle yleisölle, ja toisaalta yleisökin oli kaivannut live-esiintymisiä.

Allas Sea Poolin esiintyjäjoukko on ollut monipuolinen, menneenä kesänä olosuhteiden pakosta kotimaisiin artisteihin keskittynyt.

– Kaija Koo on yleisön kestosuosikki, mutta meillä esiintyy myös nuoria rap-artisteja sekä raskaamman laidan edustajia. Ulkomaisia esiintyjiä on ollut muutamia aiempina vuosina, mutta viime kesänä emme uskaltaneet ottaa peruuntumisriskiä, Ståhl sanoo.

Kesän kuluessa rajoitukset helpottuivat ja sisään pystyttiin ottamaan jo 1 500 henkeä. Lavan edusta pystyttiin tyhjentämään istumapaikoista, mutta reunoilla pöytiä oli edelleen. Elokuussa rajoitukset kiristyivät jälleen, ja asiakasmäärää jouduttiin pienentämään 600:aan. Keikkaputki jatkuu syyskuun lopulle asti. Sen jälkeen riskit kasvavat liian suuriksi, sillä Altaan esiintymisareena on harmillisen altis syysmyrskyille.

– Yleisöhän pystyisi sateeseen ja tuuleen varautumaan, mutta tekniikka ei tahdo kestää. Muutamia kertoja olemme myöhentäneet esiintymisaikaa, kun tuuli on ollut alkuillasta liian voimakas. Normaalisti tilaisuudet loppuvat jo kymmeneltä, jolloin arkisinkin pystyy lähtemään seuraavana aamuna töihin.

Bodil Ståhlin mukaan Altaan hyvä kesä selittyy lisääntyneillä keikkamäärillä sekä ennätyksiä rikkovalla hellepäivien määrällä.

Allas Sea Pool tuo auringonpalvonta ja uintimahdollisuuksia Helsingin ydinkeskustaan.

Hellekesä pani puhdistusjärjestelmän koville

Konsertit ovat vain yksi osa Allas Sea Poolin kokonaisuutta. Tärkeämmässä roolissa ovat altaat ja saunat, joille onkin riittänyt käyttäjiä. Altaista kaksi on lämmitettyjä. Merivesialtaan lämpötila on sama kuin ympäröivässä meressäkin.

– Merivesiallas on verkkopohjainen, ja vesi johdetaan siihen kauempaa mereltä. Suodatuksen takia sinilevä ei ole meille ongelma, mutta jos meri jäähtyy äkkiä, tuntuu se merivesialtaassa saman tien.

Heinäkuun lopussa lämminvesialtaat jouduttiin sulkemaan huoltotöiden takia pariksi päiväksi teknisten haasteiden vuoksi kesken parhaan sesongin. Suodattimia rasittavat sekä käyttäjien aurinkorasva että ilman epäpuhtaudet.

Allasaikaa jouduttiin rajoittamaan kolmeen tuntiin jo alkuvuodesta koronarajoitusten takia.

 

Yritystilaisuudet ja wellness-toiminta tauolla

Altaan yhteydessä olevat kokoustilat ovat olleet korona-aikaan vähällä käytöllä. Yllättäväksi menestystuotteeksi ovatkin nousseet alkukesän lastenleirit, joissa tiloja pystytään hyödyntämään.

– Leirit syntyivät kolme vuotta sitten ihan henkilökunnan oman pohdinnan seurauksena, sillä yhdellä jos toisellakin oli kouluikäisiä lapsia, joiden kesäloman ajaksi piti keksiä jotakin toimintaa, kun vanhemmat olivat vielä töissä. Yritystilaisuudet hiljenivät kesäksi, ja kokoustiloja pystyttiin käyttämään muun muassa ruokailuihin. Leireillä opetellaan uimista ja hengenpelastamista ja tutustutaan Itämeren suojeluun. Emme ole niitä juuri markkinoineet muualla kuin omilla Facebook-sivuillamme, mutta ne ovat täyttyneet nopeasti. Parasta palautetta on tietenkin, että samat lapset tulevat uudestaan seuraavina kesinä.

Uintitekniikka- ja ryhmäliikuntatunteja ei alkukesästä järjestetty, sillä altaat haluttiin pitää jäsenten ja muiden yksittäisten asiakkaiden käytössä. Kevään sisäliikuntarajoitusten aikaan Allas oli niitä harvoja paikkoja, jossa kilpauimarit pystyivät harjoittelemaan.

– Meiltä olisi haluttu vuokrata ratoja, mutta pidimme mieluummin ne kaikille avoimina. Myöskään valmentajia ei päästetty altaille, mutta yksittäisiä kilpauimareita meillä kävi omatoimisesti harjoittelemassa.

Eritasoisten uimareiden uintinopeudet vaativat sovittelemista, vesijuoksijoiden nopeuksista puhumattakaan. Uimavalvojat ovat suuressa roolissa siinä, ettei altaalla ruveta riitelemään.

– Valvojamme saavat jatkuvasti loistavaa asiakaspalautetta, joten he ovat tässä onnistuneet, Ståhl kehuu.