Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoaa historiasta eväitä liiketoimintaan

Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoaa historiasta eväitä liiketoimintaan

  • Teksti: Anni Pelkonen
  • Kuvat: Hotelli- ja ravintolamuseo

Ruoka- ja juomakulttuuriin erikoistunut Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoaa kiinnostavien näyttelyiden ja tapahtumien lisäksi monipuolisia palveluita, joita majoitus- ja ravitsemisalan yritykset voisivat entistä useammin hyödyntää.

Helsingissä Kaapelitehtaalla sijaitseva Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoaa alan yritysten käyttöön tietoa, ideoita ja inspiraatiota. Yritykset voivat kääntyä museon puoleen erityisesti halutessaan hyödyntää historiaa, yrityksen omaa tai yleistä historiaa, viestinnässään tai muussa toiminnassaan, esimerkiksi juhlavuosien vietossa.

Museoon on tallennettu valtava määrä tietoa ja suorastaan hykerryttävän mielenkiintoisia tarinoita siitä, mitä ja miten Suomessa on syöty ja juotu, miltä ravintoloissa ja hotelleissa on eri aikoina näyttänyt, mitä kaikkea niiden seinien sisällä on tapahtunut ja miten esimerkiksi työnteko ja palvelut ovat alalla kehittyneet.  

Museon asiantuntijat auttavat mielellään kaikkia halukkaita sukeltamaan syömisen ja juomisen monipolvisen ja pitkän historian syövereihin.
 

Tarinallisuus kiinnostaa asiakkaita

Ihmiset ovat tänä päivänä valtavan kiinnostuneita erilaisista tositarinoista, hauskoista sattumuksista ja historian kummallisuuksista, joita yritykset voisivat ammentaa museon kokoelmista. Nostalgia ja samaistuttavuus vetoavat.

Museon kokoelmiin kuuluvat tuhannet esineet, valokuvat, arkistodokumentit ja muistelmat ovat kaikki yritysten hyödynnettävissä. 

Vaikka yrityksellä ei olisi omaa satavuotiasta historiaa, voi museoon tallennettua tietoa ja tarinoita käyttää myös silloin, kun avataan uutta yritystä, uudistetaan konseptia tai halutaan vahvistaa brändiä tarinallisuuden keinoin. Museon kokoelmissa onkin säilöttynä huikea retrovaatio-potentiaali: vanhan tiedon pohjalta voisi luoda valtavasti uutta. 

Kokoelmiin tutustumisen voi aloittaa helposti Finna-verkkopalvelussa. Finnasta löytyvät muun muassa kaikki museon kokoelmiin kuuluvat ruokalistat 1860-luvulta 1950-luvulle. Digitointi ja tietojen vieminen verkkoon etenevät koko ajan, ja uutta aineistoa julkaistaan verkossa säännöllisesti.

Vielä digitoimattomaan aineistoon voi tutustua museon tietopalvelussa varaamalla ajan etukäteen. 

Museon asiantuntijat auttavat mielellään yrityksiä hyödyntämään historiaa uusien tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa. Kuvassa museonjohtaja Anni Pelkonen ja jo lopettaneen helsinkiläisen Postresin ravintoloitsija Samuli Wirgentius valitsevat aineistoa.

Uusia ideoita ja unohdettuja klassikoita

Vain mielikuvitus ja kekseliäisyys ovat rajana historian hyödyntämisessä. Ehkä tyypillisin tapaus museon tietopalvelun asiakkaana on ravintola, joka haluaa tutkia vanhoja ruokalistojaan ja palauttaa nykyiselle listalleen jonkin vanhan klassikon. Tai toteuttaa asiakkaalle jonkin teematapahtuman.

Vaikka yrityksellä ei olisi omaa satavuotiasta historiaa, voi museoon tallennettua tietoa ja tarinoita käyttää myös silloin, kun avataan uutta yritystä, uudistetaan konseptia tai halutaan vahvistaa brändiä tarinallisuuden keinoin.

 Kun helsinkiläinen Ravintola Kappeli vietti 150-vuotisjuhliaan, se kehitti juhlavuoden oluen, jonka etikettiin saatiin idea kokoelmissa olevasta olutlasista. Menneiden vuosikymmenten ruokalistoista haettiin ideoita ruokatarjontaan ja uusissa ruokalistoissa hyödynnettiin vanhojen listojen visuaalista ilmettä. Juhlavuoden annoksia varten toteutettiin uusi versio kokoelmiin kuuluvan satavuotiaan lautasen pohjalta.

Sokos Hotelsin 40-vuotisjuhliin museo ammensi historiasta ketjun käyttöön tietoa hotellielinkeinon kehittymisestä. Yhdessä järjestettiin myös kutsuvierasbileet museon näyttelytiloissa. Turun linnan henkilökuntaa ja ravintoloitsijaa museo auttoi historiaan linkittyvän olutmaistelukonseptin luomisessa. Rosso-ravintoloille museon tutkijat koostivat kirjan asiakkailta kerätyistä ravintolamuistoista.

Tuorein esimerkki yhteistyöstä on uusittuun helsinkiläishotelli Marskiin tilaustyönä toteutettu, nostal­giaa henkivä valokuvanäyttely.
 

Perintö talteen yhteistyössä

Yritykset voivat olla yhteydessä museoon myös silloin, kun oman historian ja toiminnan tallentaminen jälkipolville tuntuu mielekkäältä ja on ajankohtaista. Hotelli- ja ravintolamuseo tallentaa kokoelmiinsa jatkuvasti uutta aineistoa, joka kertoo tämän päivän ilmiöistä ruoka- ja juomakulttuurin kentällä ja majoitus- ja ravitsemisalalla. Myös uusi aineisto on jatkossa kaikkien halukkaiden hyödynnettävissä. Museo tekee yritysten kanssa mielellään yhteistyötä tallennuksessa ja tarjoaa erilaisia tallennuspalveluita esimerkiksi toimitilojen remontoinnin tai yrityskauppojen yhteydessä.

Vastuu yhteisestä kulttuuriperinnöstämme kuuluu kaikille. Monella yrityksellä ympäristön huomioiminen on jo vakiintunut osa vastuullista toimintaa. Myös kulttuuriperinnöstä ja historiasta huolehtiminen on vastuullinen teko, joka kertoo asiakkaille yrityksen kestävistä arvoista. 

Historia ei säily ilman aktiivista tallennusta. Huomisen historiaa tehdään juuri nyt. 

 

Kirjoittaja Anni Pelkonen on Hotelli- ja ravintolamuseon johtaja.

Uudistuva Hotelli- ja ravintolamuseo uudistuvalla Kaapelitehtaalla


Hotelli- ja ravintolamuseo on ruoka- ja juomakulttuurin erikoismuseo, joka sijaitsee Helsingissä Kaapelitehtaalla. Museon toiminta-alueena on koko Suomi ja museo on verkostoitunut myös kansainvälisesti. Toiminta alkoi vuonna 1971.

Museon missiona on tuoda yhteen suuri yleisö ja alan ammattilaiset eli toimia välittäjänä ruoka- ja juomakulttuurin ammattilaiskentän ja yleisön välissä. Museo tekee aktiivista työtä myös ammattikoululaisten eli tulevien ammattilaisten parissa ja tarjoaa palveluita peruskoulujen ruokakasvatustyöhön.

Hotelli- ja ravintolamuseo toimii osana ainutlaatuista kolmen museon kokonaisuutta (Hotelli- ja ravintolamuseo, Teatterimuseo ja Suomen valokuvataiteen museo). Kaapelitehdas on tulevina vuosina suurten uudistusten näyttämönä. Tanssin taloa varten rakennetaan uudisrakennus ja samalla kehitetään koko Kaapelitehdasta monipuolisia palveluita tarjoavana kulttuurikeskuksena. Museot ovat aktiivisesti mukana kehitystyössä.  

Myös Hotelli- ja ravintolamuseo uudistuu tulevina vuosina. Uutta pysyvää näyttelyä on alettu suunnitella: sen tavoitteena on esitellä entistä laajemmin ruoka- ja juomakulttuurin vaiheita Suomessa. Samalla uudistetaan museon palveluita ja toimintakonseptia sekä brändiä. Uudistuva museo haluaa sekä houkutella uusia asiakasryhmiä että palvella nykyisiä asiakkaita entistä paremmin.