Aurinkomatkoilla suunnitellaan kotimaanmatkoja pitkäjänteisesti

Aurinkomatkoilla suunnitellaan kotimaanmatkoja pitkäjänteisesti

  • Teksti: Irkka Honkakumpu
  • Kuvat: Visit Finland, Aurinkomatkat

Kotimaanmatkapaketit Lappiin ja Rukalle syksyllä lanseerannut Aurinkomatkat kaavailee niille jatkoa ympärivuotisesti.

Koronaepidemian ajettua koko matkailualan ahdinkoon kotimaanmatkapakettien valikoimaan tuominen ei suinkaan ollut Aurinkomatkoille hetken päähänpisto.

– Olimme pitkään miettineet kotimaanmatkojen valikoimaan ottamista eri brändien ja toimintamallien kautta, Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa sanoo.

Yrityksessä oltiinkin jo henkisesti valmiita, kun koronan vauhdittamana tuli otollinen aika lanseerata uusi kotimaan tuote.

– Tämä ei ole mikään korona-ajan teko, vaan suhtaudumme tähän pitkäjänteisesti ja suunnittelemme jo nyt kotimaahan myös ympärivuotista tuotetta. On ollut ilo huomata, kuinka kiinnostuneita suomalaiset ovat kotimaahan suuntautuvasta helposta pakettimatkasta. 

Aurinkomatkojen iso liiketoiminta on perinteisissä ulkomaan lomakohteissa. Kotimaanmatkat ovat Kousan mukaan isossa kuvassa pientä, mutta jos tuotteesta saadaan ympärivuotinen ja koko Suomeen – myös pääkaupunkiseudulle – suuntautuva, siitä saattaa muodostua merkittävääkin liiketoimintaa.  

Ensimmäiset kotimaan matkakohteet olivat Saariselkä, Levi, Ylläs ja Ruka. Matkat aloitettiin lokakuun syyslomaviikoilla Rukalle, ja muut kohteet lähtivät käyntiin marraskuun viimeisellä viikolla. Ruka myi heti hyvin.

Kohteisiin on tarjolla lyhyempiä lähtöjä sekä sunnuntaisin että torstaisin ja lauantaisin viikon lähtöjä. Paketti käsittää lennot, majoituksen ja matkatavarat. Muutamissa kohteissa majoitukseen voi yhdistää myös yöpymisen iglussa tai lumilinnassa. Tulossa on myös retkiä, jotka voi varata suoraan paketin yhteyteen.

–  Yrittäjät räätälöivät ohjelmapalveluita erityisesti suomalaiseen makuun, Kousa sanoo.
 

Aurinkoheimo mukana kehitystyössä

– Lappilaiset ja kuusamolaiset yrittäjät ovat olleet tiiviisti mukana suunnittelemassa tuotetta. Vaikka tämä saatiin äkkiä pystyyn, taustalla on pitkäaikainen ja tiivis suunnittelu myös yritysten kanssa. Niin pienet kuin isotkin palveluntuottajat ja hotelliyrittäjät ovat olleet erittäin kiinnostuneita olemaan mukana.

Kousa antaa kiitosta yrittäjille ja matkailuorganisaatioille, jotka ovat olleet apuna ja tukena, jotta yhteinen erittäin hyvän vastaanoton saanut ponnistus toteutui. Myös pohjoisen kohteiden hintamielikuvaan haluttiin yhdessä vaikuttaa. 

Aurinkomatkoilla on tuotekehityksessään mukana oma aurinkoheimo. Se tarkoittaa noin 1 600 jäsenen yhteisöä sosiaalisessa mediassa. 

– Sitä kautta pystymme erittäin nopeasti esittämään mobiilisti erilaisia kysymyksiä, joilla selvitetään mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita. Se tuo meille reaaliaikaista kysynnän tarkennusta. Kysyimme heimolta ja tiesimme toki ennestäänkin, että kotimaan tuotteesta tulee menestys. Olemme kuitenkin positiivisesti yllättyneitä, että siitä tulikin näin hyvä, parempi kuin etukäteen ajattelimme.

Kousan mukaan kaikissa asiakasryhmissä on potentiaalisia pohjoiseen Suomeen suuntautuvan matkan ostajia. Ne kiehtovat kaikkia. Tähän mennessä paketin ostaneista asiakkaista pariskuntia on noin 40 prosenttia, ja yli 30 prosentin osuudellaan esiin nousevat myös lapsiperheet. Niiden jälkeen tulevat ystäväporukat ja yksin matkustavat. 

– On mielenkiintoista, että lähes 80 prosenttia valitsee neljän tähden majoituksen. Se todistaa, että suomalaisilla on kiinnostusta laadukkaaseen majoitukseen myös kotimaassa, Kousa kertoo.

Varauksia on tullut puolenkin vuoden päähän, mutta enimmäkseen ne tehdään aika lähellä lähtöä. Koronatilanteen takia ihmiset haluavat saada varmistuksen tilanteesta sekä lähtöpaikassa että itse kohteessa.

Kotimaassa lähdettiin liikkeelle varovaisesti muutamalla tuhannella lento- ja majoituspaikalla, mutta nopeasti molempia lisättiin. Marraskuun alussa kapasiteetti oli jo kaksinkertaistunut ja näyttää, että sitä kasvatetaan edelleen.

– Meillä on tulossa kampanjat ennen joulua ja tammikuun sekä helmikuun alussa. Avaamme Lappiin uusia kohteita. Mukaan tulevat Rovaniemi, Luosto, Pallas ja Pyhä sekä Rovaniemelle jouluteemaiset viikonloppumatkat. Rukan lisäksi mukaan tulee myös Kuusamo.

Lisäksi jo olemassa oleviin kohteisiin lisätään hotelleja, ja työn alla on myös kevättalvelle uusia mahdollisesti kahden kohteen yhdistelmämatkoja.

Matkojen myynti on ylittänyt kaikki odotukset. Suosituimmat lähtöviikot, joulu ja uusivuosi sekä hiihtoloma, myytiin heti loppuun. Erityisesti suosituimmille lähdöille pyritään lisäämään kapasiteettia.

Yhteistyötä kotimaanmatkailun tiimoilta tehdään yritysten lisäksi muun muassa Visit Rovaniemen kanssa. Lisäksi matkakohteiden kanssa tehdään yhteismarkkinointia. Kutakin kohdetta ja sen erityistarjontaa nostetaan esiin viikon jaksoissa.

Kotimaan tuotteestamme tuli menestys, parempi kuin osasimme ajatellakaan, Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa sanoo.

Tiukat matkustusrajoitukset saatava pois

– Tutkimme kotimaanmatkojen jatkamista myös ympärivuotisesti. Olisi hienoa, että meillä olisi kotimaassa ympärivuotisesti tarjontaa. Ympärivuotisia kohteita meillä on ulkomailla vain muutama. Suomessa ruska on hienoa aikaa ja kesällä tarjolla paljon aktiviteetteja, Kousa sanoo. 

Matkanjärjestäjän näkökulmasta matkailun tilanne on tällä hetkellä vaikea tiukkojen matkustusrajoitusten takia. Ainoita valopilkkuja Kousan mukaan ovat kotimaanmatkat.

– Matkustushalukkuus ei ole kadonnut mihinkään. Näimme sen viime kesänä, kun pystyimme kolmen viikon ajan järjestämään matkoja Kreikkaan. Ne myytiin heti loppuun. Se oli turvallista matkustamista, mutta uskon että terveysturvallisuus-aspekti tulee olemaan yhä tärkeämpi osa matkustusta tulevaisuudessa. Se on hyvä asia.

Hotellien ja siivouksen taso sekä hygienia ovat aina olleet suomalaisille erittäin tärkeitä kriteereitä. Terveysturvallisuus tulee parantamaan tuotetta, olkoon se sitten kotimaassa tai ulkomailla.

– Asiakkaan kannalta tässä on jotain hyvääkin. Asiakkaamme tietävät jo nyt, mikä kohde on ollut puhdas ja hyvä tasoltaan, ja kun siihen lisätään vielä entisestään paukkuja, niin matkustuskokemus kokonaisuudessaan tulee paranemaan.

Tällä hetkellä myydään ensi kesää ja seuraava talveakin.

Matkustusrajoituksista puhuttaessa Kousa toivoo, että matkailun osalta karanteenista luovuttaisiin kokonaan ja panostettaisiin testauksiin siihen asti, kun tilanteeseen helpotuksen tuova rokote on saatavilla.

– Tämä näyttää menevän koko ajan hankalampaan suuntaan, kun Eurooppaa suljetaan. Jos jollakin tavalla voidaan kuvitella yritysten selviävän hengissä, niin pikatestauksen avulla. Sillä tavalla varmistetaan, että matkailijat ovat terveitä. Ei sillä tavalla, että tänne tullaan karanteeniin vähän niin kuin odottelemaan, että olenko sairas vai sairastunko. Se ei vapauta matkailua, Kousa painottaa.

Aurinkomatkoilla suunnitellaan ympärivuotisia kotimaan matkapaketteja.

Asiakkaista huolehtiminen nyt vastuullisinta

Aurinkomatkat valittiin tänä vuonna pohjoismaisessa Sustainable Brand Index 20 -tutkimuksessa viidettä kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi matkanjärjestäjäksi.

Vastuullisuustyön painopistealueet ovat olleet pitkälle sosiaalisessa ja taloudellisessa vastuussa, ympäristössä, tasa-arvon kunnioittamisessa ja paikallisen pienyrittäjyyden tukemisessa.

Finnairin tavoitteena on yhtiön nettopäästöjen puolittaminen vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta ja hiilineutraalisuuden saavuttaminen 2045 loppuun mennessä.

– Nyt poikkeusaikana on erityisesti korostunut asiakkaista huolehtiminen ja sen merkitys. Olemme aina huolehtineet, mutta nyt vielä tavallista enemmän, kun pitää taata, että tilanteen muuttuessa asiakkaat pääsevät takaisin kotiin ja matkan peruuntuessa saavat rahansa takaisin tai siirrettyä sen uuteen ajankohtaan.   

Aurinkomatkat pyrkii minimoimaan matkailun huonoja vaikutuksia ympäristöön ja osana Finnairia tekemään asiat mahdollisimman turvallisiksi ja vähäpäästöisiksi, mutta yritys korostaa myös matkustuksen hyviä puolia, sitä että matkailu tuo hyvinvointia ja terveyttä ja on tärkeä osa ihmisten elämää. 

– Tämä on liiketoimintaa, ja olemme toteuttaneet suomalaisten lomaunelmia kohta 60 vuotta. Kyllä me nytkin jonkin vaihtoehdon keksimme, jotta tästä selvitään. Haluamme työllistää muutoksista selvinneet työntekijämme jatkossakin, Kousa sanoo.

Aurinkomatkat Oy

  • Finnair Oyj:n tytäryhtiö
  • järjestänyt ulkomaille pakettimatkoja vuodesta 1963
  • lennätti viime vuonna 260 000 matkailijaa ulkomaan kohteisiin
  • liikevaihto 219,9 miljoonaa euroa vuonna 2019