Gastro Helsinki 2024: Opi. Ajattele. Löydä.

Gastro Helsinki 2024: Opi. Ajattele. Löydä.

  • Teksti: Helsingin Messukeskus
  • Kuvat: Helsingin Messukeskus

Ruoka- ja ravintola-alan ammattitapahtuma Gastro Helsinki kokoaa maaliskuussa 2024 alan keskeiset osaajat ja päättäjät Helsingin Messukeskukseen. Tapahtumaa suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä toimialan kanssa.

Suomen suurin ja merkittävin kohtaamispaikka alan ammattilaisille rakentuu kolmen keskeisen teeman ympärille: opi, ajattele ja löydä.

Opi-teema korostaa Gastro-messuja merkittävänä paikkana oppia esimerkiksi uusia tekniikoita, taitoja ja trendejä. Ajattele-teema kutsuu pohtimaan ruoka- ja juomakulttuurin merkitystä ja ruokavalintojemme vaikutuksia terveyteen ja ympäristöön. Löydä-teema puolestaan muistuttaa, että Gastrossa on tarjolla paljon mielenkiintoisia kohtaamisia, makuelämyksiä, ruokakonsepteja ja kiinnostavia tuotteita.

– Gastro Helsinki on alan tärkein kohtaamispaikka Suomessa, ja tapahtumaan tullaan monista eri syistä. Joillekin voi olla tärkeää verkostoitua ja löytää uusia bisneskontakteja, toisille puolestaan alan uutuuksiin ja trendeihin tutustuminen on tärkeintä. Olipa tavoite mikä tahansa, Gastrosta löytyy sisältöä ja tarjontaa kaikille ruoka- ja ravintola-alan ammattilaisille, sanoo tapahtumasta vastaava liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen Helsingin Messukeskuksesta. 

 Joka toinen vuosi järjestettävä Gastro Helsinki kokoaa Messukeskukseen yli 250 yritystä ja runsaat 15 000 kävijää. Tapahtuma toimii myös tärkeänä yhteiskunnallisen keskustelun foorumina, jonka missiona on tukea koko toimialaa.    

– Gastron yhteydessä on tärkeää esimerkiksi pohtia, millä keinoin työntekijöitä voidaan houkutella alalle tai pysymään alalla. Yksin Messukeskuksessa emme suinkaan näitä asioita mieti, vaan Gastroa suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa tapahtuman kehitysryhmässä, Haatainen painottaa. 

Kespro on yksi Gastron kehitysryhmän jäsenistä. Tulevaisuuden haasteiden ratkaisemisessa asiakkaiden kuuntelu on Kesprolle tärkeää.  

– Asiakkaat ovat yhä vaativampia, ja odotukset ravintolaelämysten suhteen kovenevat, minkä lisäksi henkilöstöpula ja raaka-aineiden kohonneet kustannukset ovat monelle todellinen huolenaihe. Vastuullisuudesta ja liiketoiminnan kehityksestäkin pitäisi ehtiä huolehtia arjen lomassa. Vastaamme näihin haasteisiin yksilöllisillä ratkaisuilla asiakkaiden liiketoimintaan. Jotta asiakkaamme menestyisivät, meidän pitää pystyä palvelemaan heitä laajasti ja syvästi, tähdentää Kespron markkinointijohtaja Karri Gardemeister.

 

Alan yhteistyö on tärkeää

Myös Paulig on mukana Gastron kehitysryhmässä. Pauligissa liputetaan vahvasti alan yhteistyön puolesta. 

– Kuten monella alalla Suomessa, myös horeca-toimijoiden on haastavaa löytää ammattitaitoista työvoimaa, kun alalta poistuu jatkuvasti ammattilaisia eläkkeelle eikä nuorten ikäluokkien koko riitä vastaamaan työvoimatarpeeseen. Tarvitaan siis yhteistä tekemistä sen puolesta, että horeca-ala kiinnostaa nuoria, he näkevät alan kiinnostavana paikkana työllistyä ja saavat ja kuulevat positiivisia kokemuksia alasta, pohtii Pauligin myyntijohtaja Veli-Matti Korpinen.

Gastro-messujen tarkoituksena on nostaa esille alan tärkeitä ilmiöitä ja puheenaiheita, joista eri toimijat ja päättäjät voivat keskustella yhdessä tapahtumasta. Mikä siis on ajankohtaista juuri nyt? 

– Suuri megatrendi on tietysti ulkona syömisen ja palveluiden kuluttamisen kasvu. Nuoret sukupolvet kuluttavat ravintola- ja kahvilapalveluita eri tavalla ja eri lähtökohdista kuin iäkkäämpi väestö, mikä luo pitkällä aikajänteellä vahvan kasvuajurin horeca-alalle, Korpinen sanoo. 

Iso kysymysmerkki toimialalla on se, miten Suomen kansantalous kehittyy loppu- ja ensi vuoden aikana ja mitä tapahtuu kuluttajien ostovoimalle ja työllisyystilanteelle. Kustannusten nousu on puhuttanut laajasti viime aikoina.

– Yksi merkittävä kuluttajakäyttäytymistä ohjaava tekijä juuri nyt on ravintolaruoan hinta. Näemme sen tiettyjen ravintolatyyppien kuten fast casualin ja fast foodin muita rivakampana kasvuna. Selittävänä tekijänä tässä on ilman muuta kuluttajan ostovoiman heikkeneminen, mutta halu silti ostaa ruokaa ravintolasta, Korpinen toteaa. 

Hänen mukaansa ensi maaliskuun Gastrossa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota nuoriin eli tulevaisuuden työntekijöihin. 

– Uudet sukupolvet haastavat aina edellisten ajattelumalleja, ja horeca-alan jos jonkun on oltava valmiina kehittymään ja kehittämään uutta vastaamaan tulevaisuuden kuluttajien ja työntekijöiden tarpeita, Korpinen painottaa. 
 

GastroHelsinki

MaRa on Gastron 2024 pääyhteistyökumppani
 

MaRa ja Gastro Helsinki ovat sopineet yhteistyökumppanuudesta ensi vuoden tapahtumaan. Pääyhteistyökumppanina MaRa muun muassa tuottaa messuille ohjelmaa sekä tarjoaa jäsenille tietoa tapahtumasta ennakkoon. Yhteistyökumppanuus vahvistaa entisestään Gastron tarjontaa matkailu- ja ravintola-alan yrittäjille ja liikkeenjohdolle.