Kajaanin sotilaskodin grillipizzeriassa maksetaan itsepalvelukassalla

Kajaanin sotilaskodin grillipizzeriassa maksetaan itsepalvelukassalla

  • Teksti: Winpos
  • Kuvat: Aatu Heikkonen, Ruotuväki

Tilausvirheet ovat vähentyneet, palvelun sujuvuus on lisääntynyt, eikä jonoja enää muodostu.

Kainuun prikaatissa toimiva Kajaanin sotilaskoti on palvellut varushenkilöitä vuodesta 1961. Kainuun prikaati on varushenkilömäärältään yksi maavoimien suurimmista joukko-osastoista.

Sotilaskodissa tarjotaan erilaisia virkistäytymismahdollisuuksia. Tiloissa voi paitsi lounastaa ja herkutella sotkun munkilla, viettää myös aikaa ja rentoutua vaikka pelaamalla biljardia tai lukemalla kirjastossa. Kioskista voi ostaa peruspäivittäistarvikkeita, ja suosittu grillipizzeria tarjoaa suolaisia grilliherkkuja moneen makuun.

Kajaanin sotilaskoti ja Winpos ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2008. Kajaanissa on seitsemän Winpos-kassapistettä, jotka sijaitsevat sotilaskodissa, kioskissa ja grillipizzeriassa. Vuoden alussa grillipizzeriassa otettiin käyttöön myös itsepalvelukassa. Kajaanin lisäksi myös 11 muuta sotilaskotia Suomessa käyttävät Winpos-kassajärjestelmää.

 

Kassatyö mielekästä ja liike­toiminnan ohjaus helppoa

Kajaanin Sotilaskotiyhdistys ry:n kodinhoitaja Marja-Leena Kivijärvi on ollut tyytyväinen järjestelmään ja yhteistyöhön Winposin kanssa.

– Kosketusnäytölliset kassat ovat helppokäyttöisiä, mikä on erityisen tärkeää vapaaehtoisia jäseniämme ajatellen. Heillä on iltatyövuoro keskimäärin kerran kuussa, joten kassojen käytön täytyy olla helppoa, jotta työskentely olisi mielekästä. Tuotteiden hinnoittelutarratoiminto, jolla tarkoitetaan viivakoodien tulostusta tuotteisiin hintoineen sekä hyllynreunaetikettejä, on Winposissa myös hyvä ominaisuus, jonka avulla asiakkaalle on aina esillä oikea hinta, Kivijärvi sanoo.

Hän kertoo seuraavansa sotilaskodin liiketoimintaa Winposin avulla päivittäin.

– Seuraamme päivän myyntiä ja saamme kassajärjestelmästä kaikki vuosittaiset myynti- ja kateseurannat. Uusien tuotteiden hinnoittelussa kateprosentti näkyy selkeästi. Myyntiraporttien avulla voimme arvioida helposti esimerkiksi harvemmin myytävien tuotteiden menekkiä.

 

Itsepalvelukassa nopeuttaa palvelua

Tammikuussa 2021 Kajaanin sotilaskodin grillipizzeriaan asennettiin itsepalvelukassa.

– Uusi itsepalvelukassaratkaisu otettiin ilolla vastaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin keskuudessa. Lisäksi käytössä on yksi kassapiste, mutta se on jäänyt lähes tarpeettomaksi uuden itsepalvelukassan saavuttua, Kivijärvi toteaa.

Itsepalvelukassojen hyödyllisyys on korostunut entisestään poikkeusaikana, jolloin on noudatettu turvavälejä ja pyritty pitämään asiakaskontaktit minimissä.

– Nuorille varushenkilöille uuden itsepalvelukassan käyttö oli helppo oppia. Winposin itsepalvelukassalla käy maksukortin lisäksi myös MobilePay, mikä on varushenkilöiden keskuudessa suosittu maksutapa. Asiak­kaat ovat tykänneet kovasti. Myös henkilökunta on ollut iloinen uudistuksesta. Aiemmin työntekijät ottivat tilaukset vastaan ja keskeyttivät asiakaspalvelun ruoka-annosten valmistamisen ajaksi, mutta nyt he voivat keskittyä annosten tekoon. Tilausvirheet ovat vähentyneet, palvelun sujuvuus on lisääntynyt, eikä jonoja nykyään muodostu.

Tilaukset siirtyvät itsepalvelukassalta suoraan keittiöön joko grilli- tai pizzanäytölle. Kun annos on valmis, keittiönäytöllä kuitataan tilaus noudettavaksi, ja tieto annoksen valmistumisesta siirtyy salin puolella olevalle näytölle.

– Asiakkaat ovat seuranneet oman tilauksensa valmistumista miehistösalin tilausnäytöltä. Työntekijöillä on myös pieni herättelykello, jota he soittavat, jollei asiakas huomaa näytöltä annoksensa valmistuneen.

Kajaanin sotilaskodissa suositellaan itsepalvelukassaratkaisua myös muille ravintoloille.

– Voimme 13 vuoden kokemuksella suositella Winposia ja myös heidän itsepalveluratkaisuaan. Varsinkin nuorille asiakkaille itsepalvelukassan käyttäminen on luonnollinen tapa tehdä ja maksaa tilaus.

 

Tulevaisuudessa mobiilikassat ja verkkokauppaa

– Yhteistyömme jatkuu vanhojen ja uusien projektien merkeissä. Seuraava yhteinen projektimme Winposin kanssa on mobiilikassojen ja MobilePay-maksutavan käyttöönotto kahdessa myyntiautossamme, jotka palvelevat leiriläisiä maastossa. Liikkuvissa päätteissä tulisi olla MobilePay-maksutavan lisäksi myös lukumahdollisuus meillä käytössä olevalle Sotilaskoti-ostoskortille. Sillä konstilla välttyisimme maastossa esimerkiksi mahdollisilta katvealueongelmilta. Ostoskortille ladataan rahaa sotilaskodissa, ja leirillä se kävisi sitten maksuvälineenä myyntiautoissamme, mikäli internetyhteys ei toimi, Kivijärvi toivoo.

– Työstämme myös verkkokauppaa. Se palvelee hyvin juuri näin korona-aikana ja nopeuttaa myyntiä myös vaikka leirille lähtiessä. Toimintatapa ”tilaa netissä ja nouda valmiiksi maksettu ja pakattu ostoskassisi sotilaskodista ilman jonottamista” olisi hyvä ratkaisu meille. •

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Winposin tuottama.