Karaokehuoneiden suosio kasvaa

Karaokehuoneiden suosio kasvaa

  • Teksti: Toneco
  • Kuvat: Singa

Liiketoiminta karaoke­huoneiden taustalla on asiakaslähtöistä ja yrittäjälle tuottoisaa.

Karaokehuoneravintoloiden juuret juontavat Aasiaan, josta ilmiö on laajentunut askel askeleelta länteen ja Eurooppaan. Karaokeratkaisuja yksityis- ja yrityskäyttöön tarjoavan Singan asiakasdatan mukaan esimerkiksi Ruotsiin ja Norjaan on muutaman viime vuoden aikana avautunut lähes sata karaokehuoneravintolaa. Karaokehuoneiden suosio on kasvattanut myös perinteisen lavakaraoken suosiota. Tutussa porukassa laulaminen on turvallinen paikka aloittaa.

Karaokehuonei­den suosio perustuu ravintola-alalla kasvavaan trendiin, jossa asiakkaat etsivät kokemuksia ja mielekästä ajanvietettä työporukan, kavereiden tai perheen parissa.

– Karaokehuoneravintoloita löytyy Singankin asiakaskunnasta moneen lähtöön. Menestyviä toimijoita yhdistää asiakaslähtöinen tapa toimia sekä uniikki brändi. Esimerkiksi äänentoiston ja sisustusmateriaalien ei tarvitse olla kalliita, mutta asiakkaille pyritään jättämään hyvä mieli. Palvelukokemuksen halutaan olevan toimiva huoneen varaamisesta ja henkilökunnan palvelualttiudesta aina karaokesovelluksen helppokäyttöisyyteen ulottuen. Iso osa karaokehuoneiden suosiosta perustuu palaaviin asiakkaisiin. Jokainen karaokeilta on erilainen porukan ja laulettavien biisien vaihtuessa, kertoo Singan kasvujohtaja Risto Mäkeläinen.

 

Karaokehuoneilla lisämyyntiä

Ravintolayrittäjälle ansaintamalli pohjautuu juoma- ja ruokatilauksiin sekä karaokehuonevarauksista saatavaan myyntiin.

Tyypillinen karaokehuoneravintola toimii esimerkiksi 400–500 neliön liiketilassa. Ravintolassa on 5–8 karaokehuonetta, jotka ovat varattavissa netistä tai paikan päältä. Karaokehuoneiden lisäksi liiketilassa on baari, mahdollisesti pieni keittiö, esiintymislava, pöytiä sekä avointa tilaa seurustelulle. Karaokehuone varataan kahdeksi tunniksi ja asiakkaalta veloitetaan 100–300 euroa riippuen karaokehuoneen koosta ja asiakkaiden määrästä.

– Karkeasti puolet karaokeravintolan myynnistä syntyy juomamyynnistä ja vähintään yksi kolmasosa karaokehuoneiden varauksista, joista syntyvä lisämyynti tekee toiminnasta houkuttelevaa yrittäjille. Menestyksekkäät karaokehuoneyritykset yltävät yli 25 prosentin käyttökatteeseen, jota voidaan pitää erinomaisena lukuna ravintolaliiketoiminnassa, jatkaa Mäkeläinen.

Lopulta kyse on kuitenkin yhteisöllisyydestä ja hauskanpidosta. Sillä ei ole juuri väliä, kuka on porukan paras laulaja, vaan enemmänkin sillä, että kaikki pääsevät osallistumaan ja viettämään mukavaa aikaa yhdessä.

Singa on tehnyt käytännöllisen kymmenen kohdan listan siitä, mitä karaokehuoneravintolan perustamisessa kannattaa ottaa huomioon bisnessuunnitelmasta play-napin painamiseen asti. 

 

Lue lisää: www.singa.com/blog/fi/kuinka-perustaa-karaokehuonebaari/

 

Artikkeli on MaRan yhteistyö­kumppanin Tonecon tuottama.