Yrittäjille valmennusta verkossa maksutta

Yrittäjille valmennusta verkossa maksutta

  • Teksti: Sirpa Pussinen, Anu Ahtela ja Marjo Kittelä (yrityshaastattelut)
  • Kuvat: Aki Roukala, Hotelli Pikku-Syöte

Koronakurimuksesta selviytymisessä yrittäjät pitävät tärkeänä vertaistukea muilta yrittäjiltä. Työtehoseuran valmennuksissa ravintola-alan yrityksillä on ollut mahdollisuus toistensa tapaamiseen ja liiketoimintansa kehittämiseen.

Työtehoseura tarjoaa alan yrittäjille ja ammattilaisille koulutus- ja kehittämistoimintaa verkkovalmennuksina.

– Koronapandemian iskettyä halusimme osaltamme olla auttamassa ravintola-alan yksinyrittäjiä sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Erikoisosaamistamme ovat työn tuottavuus ja hyvinvointi sekä johtamisen ja yrittäjyyden koulutukset eri toimialoille, koulutuspäällikkö Anu Ahtela Työtehoseurasta taustoittaa.

Maksuttoman kehittämistoiminnan ovat mahdollistaneet Aurinko-, Uudet tuulet- ja Sisu -hankkeet, jotka ovat saaneet rahoitusta alueellisten ELY-keskusten ESR-ohjelmasta. Verkkovalmennusten ja sparrausten aiheita ovat olleet ideariihet uusiin tuote- ja palvelupaketteihin, hinnoittelu ja kannattavuus, työ­prosessien sujuvuus ja työssä jaksaminen. Viimeisin sessio käsitteli markkinoinnin digitaalisia ratkaisuja ja verkkokauppaa.

Luokkakokous olisi hyvä juttu, miettii Pikku-Syötteen Ilkka Tuominen yritysverkoston jatkuvuutta.

Pikku-Syötteellä reagoitiin nopeasti sulkutilaan

Nuoriso- ja vapaa-ajankeskus Hotelli Pikku-Syöte on osallistunut Pohjois-Pohjanmaan yritysryhmän valmennukseen. Yrityksen pääasialliset kohderyhmät ovat nuoriso, perheet ja aktiiviulkoilijat.

– Pikku-Syöte on asiakkailleen kesämökin korvike ja olohuoneen jatke. Meillä onnistuvat kaikki tarjoilut aamupalasta iltapalaan, ja tilauksesta teemme retkieväät, kotaruokailut ja räätälöidyt yritystilaisuudet, keittiöpäällikkö Ilkka Tuominen kertoo.

Koronan aikana ykkösprioriteettina on ollut majoituksen ja ruokailujen hoitaminen mahdollisimman vastuullisesti. Asiak­kaiden kanssa on tehty yhteistyötä, sillä monilla on ollut ennakkosuunnitelmia majoittumisen onnistumiseksi.

– Korona iski vuosi sitten niin vauhdilla, että ei ehtinyt edes ymmärtää. Reagoimme nopeasti ja suljimme paikan. Kesällä avasimme ovet uudelleen ja asiakasvirtaa riitti. Ruoan myynti jopa kasvoi 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, Tuominen kertoo.

Odotukset talvilomakaudelle olivat myönteiset. Pikku-Syötteen vahvuutena on, että asiakkaat viettävät paljon aikaa ulkoilmassa. Maaliskuussa alkanut ravintoloiden sulkutila hämmästyttikin suunnattomasti.

Ravintoloiden sulkeminen tarkoitti take away -myyntiin siirtymistä ja asiakaspalvelun uudelleen suunnittelua. Näin varmistettiin, että asiakkaat saavat turvallisen talviloman ja hyvän palvelun. 

– Olen hämmentynyt siitä, että yksi ala on ollut päättäjien hampaissa jo vuoden – siitäkin huolimatta, että ravintola-ala on paitsi julkisen vallan valvoma myös itsensä omavalvoma. Mikäli covid-19 ratkeaisi ravintolasuluilla, yrittäjät olisivat varmasti pitäneet ravintolat kiinni koko vuoden. Tilanne luo matalapalkkaisella alalla työntekijöille epävarmuutta sekä aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vieläkin jyrkemmän työvoimapulan tulevaisuudessa, Tuominen arvioi. 

Gastro Cafen Julia Juvosen mukaan muiden toiminnasta kuuleminen auttaa omankin liiketoiminnan arvioinnissa.

Gastro Cafe Kallio kannustaa palveluiden käyttöön

Uudenmaan yritysryhmässä mukana oleva ruokaravintola Gastro Cafe Kallio toimii Helsingissä. Nuoremman asiakaskunnan suosimille aamiais- ja lounastarjoiluille on ollut hyvin kysyntää.

– Asiakkaat ovat käyneet aamiaisella ja lounaalla kuten ennenkin, ja lounasmyynti on jopa kasvanut. Kannattamattomana on toistaiseksi suljettu à la carte, jossa erikoisuutenamme ovat olleet sisäelimistä valmistetut ruoat. Niitä erityisesti iäkkäämmät ihmiset ovat tulleet maistelemaan kauempaakin, mutta nyt he ymmärrettävästi ovat olleet varovaisempia. Nuorempi polvi ei ole niinkään tottunut syömään maksaa ja munuaisia, Gastro Cafen Kare Karhu kertoo.

Myönteisenä suuntana näkyy, että etätyöstäkin on haluttu tulla ruokailemaan paikan päälle ravintolaan. Sulkutilan aikana ravintola siirtyi take away -palveluun. 

– Viestinä kuluttajille on, että palveluita kannattaa nyt käyttää, jos haluaa kivijalkaravintoloiden olevan olemassa koronan jälkeenkin. Jos konkursseja tulee, silloin on myöhäistä toimia. 

Marjo Kittelä ja Anu Ahtela koordinoivat Työtehoseuran valmennus- ja sparraustoimintaa. Keski-Suomen yritysporukkaan voi vielä hakeutua mukaan. Myös Varsinais-Suomen ja Satakunnan ryhmistä on alustavia suunnitelmia.

Yritysryhmistä vertaistukea

Kuluvan kevään aikana Työtehoseuran verkkovalmennus- ja sparraussarjan saavat päätökseensä Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan yritysryhmät. Moni osallistujista toteaa motivaation olleen koetuksella, kun ei ole tietoa tulevasta. Epävarmuus on lisännyt vertaistuen tärkeyttä. 

– On ollut hienoa huomata kuinka erilaiset ihmiset pyörittävät ravintoloita. Ryhmän kanssa voi peilata osaamistaan ja ajatuksiaan. Oman ammattitaidon myötä myös itsellä on voinut olla annettavaa muille osallistujille, arvioi Pikku-Syötteen Ilkka Tuominen.

Yritysryhmissä parasta on ollut verkostoituminen ja vertaistuki. Helpottaa taakan kantamista, kun huomaa muidenkin olevan samassa tilanteessa.

– Valmennuksista ja sparrauksista on ollut myös terapeuttista apua, kun viime aikoina on joutunut superkeskittymään omaan toimintaan. Kun on kuullut muiden toiminnasta, on se auttanut myös oman liiketoiminnan arvioinnissa, pohtii Gastro Cafen Julia Juvonen.

Ideoita on palloteltu puolin ja toisin. Yhtenä keskustelunaiheena on noussut esiin, että asiakkaiden palautetta ja ideoita olisi hyvä kuulla enemmänkin. Asiakkailta voi tulla kullanarvoisia ideoita palveluiden kehittämiseen. Huolenaiheitakin riittää, erityisesti työntekijöiden vaihtuvuus ja työelämässä jaksaminen pohdituttavat. Vaarana on osaamisvajeen syntyminen, kun työntekijät lähtevät alalta pois eikä uusia tule tilalle.

Seuraavaksi Työtehoseuran yhteistyö käynnistyy Keski-Suomen Sisu-yritysryhmän kanssa. Mukaan voi hakeutua ottamalla suoraan yhteyttä. Osallistuminen on yrityksille maksutonta, mutta edellyttää sitoutumista ja todellista halua kehittää toimintaansa.

– Yhä tärkeämmäksi muotoutuu valmistautuminen koronan jälkeiseen aikaan. Kun palveluihin kohdistuu taas kysyntää, tarvitaan lomautus- tai irtisanomistilanteisiin joutunut ammattiryhmä takaisin töihin. Tätä ja monia muita ajankohtaisia asioita tulemme valmennuksissa sivuamaan, projektipäällikkö Marjo Kittelä Työtehoseurasta sanoo.

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin TTS Työtehoseuran tuottama.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Työtehoseuraan:
Marjo Kittelä, marjo.kittela@tts.fi,
puh. 050 3141 539

Anu Ahtela, anu.ahtela@tts.fi,
puh. 044 7143719

www.tts.fi/ravintola_ala