Kanaravintolaketju KFC pyrkii nopeaan kasvuun Suomessa

Kanaravintolaketju KFC pyrkii nopeaan kasvuun Suomessa

  • Teksti: Jussi Rasimus
  • Kuvat: KFC

KFC aloittaa Suomen valloituksensa tänä vuonna neljällä ravintolalla ja 200 työntekijällä. Kasvustrategia nojaa tunnettuun kansainväliseen brändiin, hyviin liikepaikkoihin sekä laadukkaaseen asiakaskokemukseen.

APL Fresh Food Oy:n toimitusjohtaja Janne Einola kertoo:

 

"Johtamani APL Fresh Food Oy on virolaisen Apollo Groupin tytäryhtiö. Apollo Group omistaa jo entuudestaan KFC:n franchising-oikeudet Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiö on avannut kahdessa vuodessa menestyksekkäästi noin 20 ketjun ravintolaa Baltian maissa.

Apollo Group omistaa Suomessa myös Helsingin Itäkeskuksessa ja Mikonkadulla sijaitsevat Vapianot. Käytännössä yhtiö on Baltian johtava ravintola- ja viihdealan toimija, joka operoi elokuvateattereita, kirjakauppoja, kahviloita ja jäätelökioskeja. Baltian maissa yritys operoi myös O’Learys-ravintoloita.

Vastaan KFC:n Suomen lanseerauksesta. Aiemmalla urallani toimin yli 24 vuotta vähittäiskaupan parissa, etupäässä vaatebisneksessä. Viimeiset kuusi vuotta toimin Intian H&M:n toimitusjohtajana, kunnes halusin palata perheeni kanssa Suomeen. Olen ollut hyvin kiinnostunut myös ravintolabisneksestä ja Apollo Groupin palvelukseen päädyin kontaktieni kautta. Koen nykyisen tehtäväni hienona ja mielenkiintoisena mahdollisuutena.”

KFC Suomen toimitusjohtaja Janne Einola.

LIIKETOIMINTA

”Avaamme tämän vuoden aikana neljä ensimmäistä KFC:tä Itäkeskukseen, Isoon Omenaan ja Selloon pääkaupunkiseudulla sekä Börsiin Turussa.

Neljä ensivaiheen ravintolaamme tulevat työllistämään noin 200 ihmistä. Tavoittelemme kasvua myös tulevina vuosina, joten meillä tulee olemaan rekry käynnissä pitkään. Työntekijöiden rekrytointi on tällä hetkellä alalla hankalaa, emmekä me ole poikkeus.

Meitä on toistaiseksi auttanut se, että olemme työntekijöille kiinnostava uusi brändi. Satsaamme hyvään esimiestyöhön ja tes-osaamiseen, jotta olemme hyvä ja reilu työpaikka. Tiedämme, että meidän täytyy ansaita paikkamme työntekijämarkkinoilla.

KFC:n hallinnossa työskentelee noin 10 henkilöä Suomessa. Back officessa hyödynnämme myös emoyhtiömme henkilöstöä. Raaka-ainehankintaan ja rakentamiseen liittyvät toiminnot on yhdistetty Baltian yhtiöiden kanssa. Näiden synergioiden avulla meidän on mahdollista investoida muihin asioihin.

Pyrimme kasvamaan nopeasti, ja siihen antavat resursseja Apollo Groupin vahva talous ja osaaminen. Hallittu ja kannattava kasvu asettaa vaatimuksia tuotteen ja liikepaikkojen laadulle. Kohdealueitamme ovat Suomen 25 suurinta kaupunkia. Suuri osa omasta ajastani kuluukin liikepaikkaneuvotteluihin ja toimintatapamme suunnitteluun.

Vaikka koronapandemia on tyhjentänyt liiketiloja kauppakeskuksissa ja kaupunkien keskustoissa, olen yllättynyt, kuinka vähän hyviä liikepaikkoja on vapaina. Mielestäni kauppakeskusten olisi hyvä katsoa tulevaisuuteen ja avata lisää ravintoloille soveltuvia liiketiloja. Kaupankäynnin muutoksen myötä monilla muiden alojen liikkeillä ei ole tarvetta yhtä suurille myymälöille kuin ennen, mutta ravintola- ja elämysbisneksen rooli tulee vain kasvamaan kauppakeskuksissa.”

Kanaämpäri on yksi KFC:n klassikoista.

Kana leivitetään paikan päällä KFC:n ravintoloissa.

KONSEPTI

”KFC on nopean palvelun ravintola, jonka ydintuote on leivitetty kana. Valmistamme kanamme reseptillä ja tavalla, jota ei pysty kopioimaan kotioloissa. Muutamassa ravintolassamme tulee olemaan keittiöön ikkuna, josta asiakas voi seurata kanan valmistusta leivityksineen.

Vaikka tulemme mukaan vahvasti kilpaillulle sektorille, luotan KFC:lle riittävän kysyntää. Kanan käyttö raaka-aineena on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta. Lisäksi kestävän kehityksen näkökulmasta on merkityksellistä, että siipikarjan hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin punaista lihaa tuottavien eläinten.

Suurin vahvuutemme on ruokatuote, mutta uskon, että myös ravintoloidemme miljöö miellyttää asiakkaitamme. Olemme huomioineet asiakastutkimuksessamme ilmenneitä kansallisia mieltymyksiä. Ravintolamme tulevat olemaan esimerkiksi vaaleampisävyisiä kuin Baltiassa.

Suomessa on vielä paljon ihmisiä, jotka tunnistavat KFC:n brändinä, mutta eivät ole syöneet KFC-ravintolassa. Tavoitteenamme on onnistua vastaamaan sataprosenttisesti suomalaisten odotuksiin. Lähdemme liikkeelle nöyrällä asenteella perusasioihin nojaten, jotta voimme varmistaa korkealaatuisen asiakaskokemuksen syntymisen.

Vaikka tunnetusta brändistä on meille hyötyä, loppujen lopuksi brändin tekevät ihmiset. Olemme panostaneet työntekijöidemme koulutukseen. Puoli vuotta sitten aloittamamme perusteellinen koulutus mahdollistaa aikanaan myös uusien ravintoloiden avaamisen.

Menussa lähdemme liikkeelle KFC:n klassikkotuotteilla, kuten kanaämpäreillä ja burgereilla, mutta tulevaisuudessa laajennamme valikoimaa uusilla tuotteilla, joissa on toivottavasti myös paikallista twistiä.

Haluamme kasvaa myös digitaalisen myynnin siivittämänä. Digipalvelut otetaan kuitenkin käyttöön vasta sitten, kun ensimmäiset ravintolat on saatu kunnolla käyntiin. Lanseeraamme oman mobiilisovelluksen, jolla asiakas voi hallita koko ostopolkuaan.

Edustamallamme sektorilla tilausnäytöt toimivat vahvasti kassalta tilaamisen rinnalla. Kiinnitämme huomiota myös digitaalisen asiakaskokemuksen helppouteen ja sujuvuuteen. Me tuomme ravintoloihimme pöydälle sijoitettavat kosketusnäytöt, joilla asiakas voi tehdä tilauksensa omassa rauhassaan."

 

TULEVAISUUS

"En halua arvioida, kuinka monta paikkaa tulemme lähivuosina avaamaan, mutta voimme periaatteessa startata uuden ravintolan aina, kun löydämme kriteerit täyttävän liikepaikan. Sijainnin on oltava kuitenkin paras mahdollinen kannattavan liiketoiminnan ja brändin vahvistamisen kannalta.

Uskon, että löydämme paikkamme Suomessa 2–3 vuoden kuluessa. Vaikka tällä hetkellä etenemme KFC-brändi edellä, Suomeen tullaan lähivuosina avaamaan myös uusia Vapianoja pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Liityimme MaRan jäseneksi, koska järjestö on tehnyt hyvää työtä ravintoloiden toimintaedellytysten eteen. Olemme tarkistaneet MaRan asiantuntijoilta muun muassa erinäisten tes-pykälien tulkintoja, jotta voimme varmistaa toimivamme oikein. On tärkeää, että meillä on olemassa paikka, josta asioita voi helposti kysyä.”

 

kfc.fi