Pro Restaurantsilla takanaan ensimmäinen hurjan kasvun vuosi

Pro Restaurantsilla takanaan ensimmäinen hurjan kasvun vuosi

  • Teksti: Jussi Rasimus
  • Kuvat: Antti Kotiranta

Pitkän linjan ammattilaisten perustama Pro Restaurants on kiihdyttänyt alle vuodessa 11 ravintolan yhtiöksi.

Osuuskauppa PeeÄssällä matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtajana työskennellyt Ville Puustinen (kuvassa vas.) ja ravintolatoimialan ryhmäpäällikkönä toiminut Mikko Rosendahl (kuvassa oik.) irtisanoutuivat kesällä 2023 ja ryhtyivät yrittäjiksi.

Vuosi perustamisensa jälkeen Pro Restaurantsilla on useita ravintoloita Tahkolla, kolme paikkaa Oulussa ja yksi Kuopiossa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on 50 miljoonan euron liikevaihtotason saavuttaminen 2030 mennessä. Ville Puustinen kertoo lisää yrityksestä ja sen kasvutavoitteesta:

 

Perustaminen

”Olen työskennellyt mara-alalla 27 vuotta, joista viimeiset kymmenen vuotta kuluivat Osuuskauppa Peeässän johtoryhmässä toimialajohtajana. Urakehitystä palkkajohtajana olisi ollut tarjolla Etelä-Suomessa, mutta en perheeni kanssa halunnut muuttaa sinne. Mikon kanssa olimme jo vuosia fantasioineet tilanteesta, jossa korvaisimme Teamsin täyttämät toimistopäivät livekohtaamisilla, voisimme tehdä asioita vain mukavien tyyppien ja ammattilaisten kanssa sekä ennen kaikkea saisimme toteuttaa luovuuttamme rakastamallamme alalla. Tämän takia aloimme suunnitella yrityksen perustamista yhdessä.

Uskalsin sanoittaa unelmamme ääneen erään toisen yrityksen hallituksen kokouksen illanvietossa Tommi Vekalle ja Pekka Vihmalle. Keskustelut johtivat melko nopeasti yhteisen yrityksen perustamiseen heidän kanssaan. He olivat vuotta aiemmin rekisteröineet Pro Restaurants Oy -nimen, mutta yhtiö oli vielä pöytälaatikossa. Minä ja Mikko ostimme osakkeista 85 prosenttia kesäkuussa 2023, ja yritys aloitti toimintansa.

Minä olen yhtiön toimitusjohtaja. Mikko ja tänä vuonna mukaan liittynyt Erno Vainanen toimivat operatiivisina johtajina. Itselleni yrittäjäksi siirtyminen oli uusi asia, Mikolla ja Ernolla sen sijaan on hommasta aiempaa kokemusta.”

 

Liikeidea

”Olemme keskittyneet ostamaan ravintoloita, joista on tullut omalla alueellaan institutionaalisia paikkoja. Niiden on oltava kassavirtapositiivisia, ja niillä on oltava näyttöä pitkäaikaisesta kannattavasta liiketoiminnasta, sijainti kasvukeskuksessa sekä maine hyvänä paikkana. Turbulenssin kestävät ravintolat ovat riskinhallintaa ja saaneet sijoittajat ylipäänsä kiinnostumaan yhtiöstämme.

Rakennamme Pro Restaurantsista konsernia, jossa yhdistyvät itsenäisten, hyvän mielen ravintoloiden vahvat identiteetit ja ketjumaisen toiminnan synergiaedut. Uudistamme ravintoloita vain sen verran kuin on tarpeen asiakkaan kokeman laadun, tilojen kunnostamisen ja myynnin tehostamisen kannalta.”
 

Tahkon Pehkubaari oli Pro Restaurantsin ensimmäisiä hankintoja.

Yritysostot

”Ensimmäiseksi kasvoimme Tahkolla. Se oli luontevaa, sillä olen Nilsiästä kotoisin ja Mikkokin asuu Kuopiossa. Tahkon yrittäjät olivat tuttujamme, ja moni heistä oli siirtymässä eläkkeelle, mutta he eivät halunneet myydä yritystään isoille ketjuille vaan oman kylän pojille.

Ostimme heinäkuussa J & J Liinamaa Palvelut Oy:ltä Pehkubaarin ja golfravintola Wanhan Klubin. Elokuussa ostimme PNT Active Oy:n Tahkon ravintolaliiketoiminnat. Kauppaan kuuluivat Piazzan, Cervinan, Lagon ja Golden Resortsin ravintolat. Kaupan myötä PNT Groupista tuli Pro Restaurantsin osakas ja Heppu Pentistä hallituksen jäsen. Samassa kuussa ostimme vielä Karhu Pubin Suomen Gastropub Oy:ltä.

Yhden yrittäjän eläköityminen ja muiden halu tehdä vielä toinen työura oli myös Ouluun laajentumisemme taustalla, kun ostimme Jumprun, Kaarlenholvin ja Oluthuone Leskisen Säkenöivä Voima Oy:ltä syyskuussa. Kauppa lähti liikkeelle kylmäsoitostamme Ouluun. Tänä keväänä laajennuimme vielä Kuopioon ostamalla ravintola Kummisedän Pet Ravintolat Oy:ltä.

Olemme käynnistäneet myös uusia toimintoja avaamalla Tahkolle ja Kummisetään erilliset catering-palvelut. Lisäksi toteutamme tänä kesänä Kuopioon Muuntamon Piha -tapahtuma-alueen Kauppakadulla sijaitsevalla sisäpihalla. Haluamme osaltamme virkistää kaupungin tapahtumatarjontaa. Kuopion markkina on meille tuttu, ja tilanne on hieman huolestuttava. Keskusta kaipaa selkeästi lisää vetovoimatekijöitä.”

 

Tahko

”Hallussamme on noin 80 prosenttia Tahkon anniskelupaikoista ja 55 prosenttia ravintolaeuroista. Se tuo synergiaetuja. Piazzassa ovat Tahkon suurin keittiö ja logistiikkatilat, joita hyödynnämme kaikkien ravintoloiden esivalmisteiden tekoon sekä catering-tuotantoon. Lisäksi pystymme kierrättämään henkilökuntaa eri toimipaikoissa ja tehtävissä.

Käytimme Piazzan ja Pehkun kasvojenkohotukseen lähes puoli miljoona euroa. Piazzassa järjesteltiin myyntialueet uudelleen, minkä avulla saimme lisää asiakaskapasiteettia. Piazzan koko kapasiteetti on 2 000 asiakaspaikkaa, ja nyt keikkaa katsomaan mahtuu noin 1 300, mikä on melko huljakka määrä Itä-Suomen mittakaavassa. Pehkuun rakensimme uuden 240-paikkaisen maisematerassin. Kevään kovimpina tapahtumailtoina molemmat ravintolat tekivätkin uudet myyntiennätyksensä.

Epävarma taloustilanne ja kuluttajien säästäminen näkyivät kuitenkin myös meidän talvikaudessamme. Lisäksi tammikuun kireä pakkasjakso leikkasi kysyntää alkukaudesta ja maaliskuulle osunut pääsiäinen lopetti sesongin aikaisin. Normaalitalveen verrattuna kauppaa puuttui ja yrityskortteja oli selvästi vähemmän liikkeellä. Juomamyynti oli suunnilleen samalla tasolla kuin aikaisempina vuosina, mutta ruokamyynnistä jäi uupumaan noin viidennes.”
 

Tahkon Piazza hankittiin elokuussa 2023.

Yrityskulttuuri

”Olemme ostaneet lyhyen ajan sisään monta erilaista firmaa, joiden integroimisessa ja oman yrityskulttuurimme luomissa on ollut aikamoinen työnsarka. Päätimme henkilökunnan ja päälliköiden kanssa heti kärkeen yhteiset arvomme: aitous, ammattilaisuus ja yhteisöllisyys. Ne tuntuvat resonoivan hienosti: meille halutaan töihin, ja pyrimme johtamaan sekä toimimaan arvojemme mukaisesti joka päivä. Missiomme on, että meillä on hauskaa tiskin molemmin puolin.

Palkkajohtajuuden oppejani suuryrityksestä on se, että tiedolla ja järjestelmillä on iso rooli myös elämysbisneksen johtamisessa. Halusimme heti vakioida järjestelmät sille tasolle, että kaikki tieto on reaaliaikaista, raportit pitävät kutinsa, voimme luottaa lukuihin ja ennustaa toimintaamme numeroiden pohjalta.

Ravintolan takapihan puolen pitää olla tehokas ja etupihan mahdollisimman kokemuksellinen. Ostamiemme klassikkopaikkojen etupihaa ei haluta kovin paljoa sorkkia, mutta takapihan puolella on enemmän tehtävää,  jotta toimimme ketjumaisesti ja resurssiviisaasti. Ala on hyvin pääoma- ja työvoimaintensiivinen, joten keskittäminen on ainut keino parantaa kannattavuutta.

11 ravintolan operatiivinen johtaminen on keskitetty neljälle henkilölle. Leena Komulainen vastaa Oulun paikoista, Mikko ruoasta, Erno juomasta ja minä hoidan rahoitusta, kasvua, viestintää ja hallintohumppaa. Meillä ei ole erillistä toimistotilaa, vaan olemme itse vuoroissa mukana tekemässä ja kierrämme kaikki paikat viikoittain.”

 

Tavoitteet

”Tavoittelemme tälle vuodelle noin 11 miljoonan euron liikevaihtoa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on 50 miljoonan euron liikevaihtotaso vuoteen 2030 mennessä. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole. Uskon saavuttavamme vuoden 2030 tavoitteet tällä tahdilla. Laajentumisemme on ollut ravintola per kuukausi tahtia, kun katsoo kulunutta 11 kuukautta taaksepäin.

Liiketiloja ja yrityksiä olisi kyllä tarjolla. Meille on tarjottu jo yli 240 ravintolaa ja/tai ravintolayhtiötä, joista tarkemmassa analyysissa tai neuvottelussa on tällä hetkellä viisi kohdetta. Nyt on momentum aktiivisuuteen ostomarkkinoilla.

Ensisijaisesti pyrimme jatkossakin kasvamaan ostamalla kannuksensa ansainneita ravintoloita. Olemme kiinnostuneita toimimaan yliopistokaupungeissa ja maan viidessä suurimmassa matkailukeskuksessa: Yliopistokaupungeissa on paljon nuoria, ja suurimpiin matkailukeskuksiin ihmiset kerääntyvät lomailemaan ja käyttämään rahaa. Lisäksi ne ovat kohteita, joihin yritykset investoivat ja joissa tehdään tärkeää työtä kansainvälisen kysynnän luomiseksi.

Tahkollekin on tulossa uutta hissikapasiteettia, ja lumivarmuushankkeen avulla kausi päästään avaamaan nykyistä aikaisemmin. Se avaa ravintoloille mahdollisuuksia pikkujoulukaudelle. Lisäksi Tahkon keskustaan on valmistumassa kaksi uutta hotellia, ja pienempiä hankkeita on vireillä noin sadan miljoonan euron edestä. Tahkon kansainvälisyyskin on hyvässä nosteessa.”
 

Fakta: Pro Restaurants Tahko Oy 

  • Kotipaikka: Kuopio
  • Perustamisvuosi: 2023
  • Liikevaihto: Tavoite vuodelle 2024 noin 11 miljoonaa euroa  
  • Toiminta: 11 ravintolaa, 2 cateringpalvelua ja Kuopion tapahtuma-alue
  • Henkilöstö: 36 vakituista, 50 osa-aikaista ja kausityöntekijöitä
  • Omistajat: Ville Puustinen, Mikko Rosendahl ja Erno Vainanen. Omien sijoitusyhtiöidensä kautta Tommi Vekka, Pekka Vihma ja Heppu Pentti
  • Prorestaurants.fi