Kespro lanseerasi keväällä Ravintolatukku palvelun – kuinka sillä menee nyt?

Kespro lanseerasi keväällä Ravintolatukku palvelun – kuinka sillä menee nyt?

  • Teksti: Kespro
  • Kuvat: Kespro

Kespro Ravintolatukku-palvelu vastaa vaativien ruokaravintoloiden monipuolisiin ja yksilöllisiin tarpeisiin pääkaupunkiseudulla. Puoli vuotta lanseerauksensa jälkeen palvelun voidaan katsoa ottaneen pysyvästi paikkansa foodservice-markkinassa.

Pitkään valmistelemamme Kespron Ravintolatukku-palvelun lanseeraus ei olisi voinut sattua haasteellisempaan aikaan. Keväällä koronatilanne yllätti ja ravintolasulut astuivat jälleen voimaan. Kiinnostus markkinoilla kuitenkin heräsi, ja mielenkiinto palveluamme kohtaan on ehkä juuri nyt kaikkein suurinta, Kespron pääkaupunkiseudun aluejohtaja Tomi Lotvonen kertoo.

Lotvonen johtaa Kesprossa Ravintolatukku-palvelukokonaisuutta ja sen lanseerausta. Näkymä foodservice-markkinaan on hyvä, sillä Lotvonen vastaa myös Kespron pääkaupunkiseudun asiakkuuksista ja myynnistä.
 

Tuoreemmat raaka-aineet, pienemmät varastot

Kespro Ravintolatukku tarjoaa joukon uusia tukkuasiakkuuden räätälöintimahdollisuuksia ravintolakohtaisten tarpeiden mukaan. Asiakas saa päättää ravintolalle toimitettavan tavaran saapumisajan ja toimitusrytmin 6, 10 tai 24 tunnin vaihtoehdoista.

– Palvelu tarjoaa ensimmäisenä Suomessa toimitukset kahdesti päivässä. Myös pyhäpäivinä tilatessa toimitukset saapuvat seuraavaksi päiväksi, Lotvonen kehaisee.

Ravintolatukku helpottaa ravintolan arkea, mutta Lotvonen mainitsee myös, kuinka ravintola pystyy palvelun avulla parantamaan omaa liiketoimintaansa.

– Ravintolalle varastossa olevan tavaran määrä on suurin omaa pääomaa sitova kokonaisuus. Varastoon sitoutunut raha ei ole käytettävissä muihin yritystoiminnan tarpeisiin, joten se heikentää ravintolan maksuvalmiutta eli likviditeettiä. Ravintolatukun nopealla toimitusrytmillä ravintola saa välittömästi pienennettyä varastoonsa sidottua pääomaa. Näin liiketoiminnan toimintavarmuus haastavinakin aikoina kasvaa oleellisesti.

Lotvonen huomauttaa, että pieni varasto ja nopea toimitusrytmi vaativat ravintolalta kuitenkin tarkempaa varastotasojen tarkkailua, tulevaisuuden suunnittelua ja toiminnan optimointia. Palkintona on liiketoiminnan haasteisiin joustavampi liiketoimintamalli sekä aina taatusti tuoreet raaka-aineet.

– Ravintolan oma ”eioo”-myynti pienenee, sillä mitä nopeammat varaston täydennysvälit ovat, sitä lyhyempiä ”eioo”-hetkiä syntyy. Ravintolatukku-palvelun avulla ravintolan maine paranee, kun raaka-aineiden puutteesta johtuva asiakashävikki pienenee. Myös ruokahävikki pienenee varaston kierron parantuessa, mitä kannattaa tietenkin mainostaa myös ravintolan asiakkaille, Lotvonen kertoo.

Aluejohtaja Tomi Lotvonen vastaa Kesprossa Ravintolatukku-palvelukokonaisuudesta. Hänen mukaansa asiakkaat ovat nähneet palvelun tuovan selkeää hyötyä omaan liiketoimintaansa.

Asiakkaiden kanssa yhdessä kehittäen

Palvelun asiakkaina on pääkaupunkiseudulla jo useita kymmeniä ravintoloita, joiden liiketoimintamallit vaihtelevat lounasravintoloista fine diningiin.

– Ravintolatukku-palvelua on tällä hetkellä tarjottu puoli vuotta asiakkaillemme. Asiakasmäärien tasainen kasvu palvelun piirissä kertoo, että nopeammalle tilausrytmille on selvästi ollut tarvetta, Lotvonen sanoo.

– Toimitusrytmin voi valita halutessaan 6, 10 tai 24 tuntiin, mutta toistaiseksi koronatilanteen vuoksi suurin osa palvelun asiakkaista on 10 tunnin rytmissä. Uskon useamman asiakkaamme valitsevan kuuden tunnin rytmin viimeistään ensi kesänä, jolloin ulkona syömisen suosion huiput ovat paremmin ennakoitavissa, hän lisää.
 

Kehitystyö ravintolan arjen helpottamiseksi jatkuu

Asiakasmäärien tasainen kehitys on taannut, että Ravintolatukku-palvelun rosoja on päästy hiomaan rauhassa ravintoloiden palautteita kuunnellen sekä niiden kanssa yhdessä palvelua kehittäen.

– Asiakkailtamme olemme saaneet poikkeuksetta hyvää palautetta, ja palvelun on nähty tuovan selkeää hyötyä asiakkaidemme liiketoimintaan. Lähes kaikki palvelun keväällä käyttöön ottaneet asiakkaamme ovat edelleen palvelun asiakkaina, Lotvonen kertoo.

– Kehitystyö jatkuu aktiivisesti. Seuraavaksi kehitämme erityisesti kilokerättävien hevi-tuotteiden ja tilattavien pienmyyntieriemme valikoimia.

Lotvosella on selkeä näkemys siitä, millaisena Ravintolatukun tulevaisuus näyttäytyy.

– Palvelun rakentaminen on oman urani huippukokemus, ja on hienoa, että innovatiivinen palvelumalli menestyy Suomessa. Se on tuonut selkeästi lisäarvoa koko markkinalle ja parantanut asiakkaidemme omaa liiketoimintaa haastavina aikoina.

 

Lue lisää palvelusta ja tule Ravintolatukun asiakkaaksi: kespro.com/ravintolatukku

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Kespron tuottama.