Ruokamatkailu inspiroi suomalaisia

Ruokamatkailu inspiroi suomalaisia

  • Teksti: Helsingin Messukeskus
  • Kuvat: Helsingin Messukeskus

Matkamessujen ruokamatkailukysely piirtää kuvaa paikallisten ruokamatkailuelämysten tärkeydestä koti- ja ulkomaan matkoilla. Enemmistö vastaajista suunnittelee ruokamatkoja ensi vuodelle. Ruoka on tärkeä osa myös Matkamessuja, jossa toteutetaan Mediterranea Tasty Travel -alue.

Kyselyyn vastanneista 55 prosenttia ilmoitti tehneensä ruokaelämyksen innoittamina matkan kotimaahan tai ulkomaille ja 67 prosenttia ilmoitti suunnittelevansa ruokamatkaa ensi vuodelle. Kolmasosa vastasi tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä matkakohteessa.

Kyselyn vapaassa osiossa korostui ruoan tärkeys matkoilla, vaikka se ei olisi kohdevalinnan varsinainen motiivi.

– Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti isommassa kuvassa, ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.

Matkamessut teki ruokamatkailukyselyn omissa uutiskirje- ja somekanavissaan, ja siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli tuhat suomalaista. Ruokamatkalla tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa omalta paikkakunnalta lähelle tai kauas ruoan perässä kokeakseen ruokaelämyksen, josta on kuullut tai lukenut.

 

Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita

Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. Suosituin ruokamatkakohde oli Italia, ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä tulivat Espanja ja Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja, mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset lomakohteet.

Kolmen kärjen jälkeen sijoittuivat Ranska ja isommassa kontekstissa Aasia, mutta vastauksista nousivat vahvasti esiin myös Portugali ja Viro. Suomessa ruokamatkoja tehtiin yleisimmin Lappiin ja kaupungeista nousi vapaissa vastauksissa esiin Porvoo.

Porvoolaisessa Runo-hotellissa tämä trendi on huomattu.

– Erityisesti pääkaupunkiseudulta tullaan Porvooseen lyhyille staycation-lomille nauttimaan ravintoloiden antimista, mutta tietysti myös Vanhan Porvoon muusta viehätyksestä, kertoo Runon myynti ja markkinointipäällikkö Max von Hellens.

Kyselyssä ruokamatkakohteiden valinnassa korostuivat ruoan paikallisuus, ravintolatarjonta, vastuullisesti tuotettu ruoka sekä tarinallisuus ja historia. Matkailijoita kiinnostavat lisäksi ruokaan liittyvät torit, kauppahallit ja erikoismyymälät, erilaiset ruokaan liittyvät tapahtumat ja retket sekä katuruoka.

Ruoan merkitys on erittäin tärkeä myös tapahtumissa. Messukeskuksen uudistuneiden ravintolapalveluiden lisäksi Matkamessujen Mediterranea Tasty Travel -alue kokoaa yhteen Välimeren alueen tunnelmaa, ruokatarjontaa, lifestyle-toimijoita ja käsitöitä. 

Kyselystä poimittua

"Uudet paikat tarjoavat aina uusia makuelämyksiä. Makumatkailu tarjoaa mahdollisuuden kokea jotain uutta tutussakin paikassa."

"Lähes jokainen ulkomaanmatka on tavalla tai toisella ruokamatka. On ihana mennä johonkin paikallisten suosimaan pieneen ruokapaikkaan ja antaa isännän tai emännän valita, ja ehkä pääsee jopa keittiöön opiskelemaan, kuinka ruoka valmistuu. Ihan parasta on, jos pääsee paikallisten kotiin vieraaksi. Avoimin mielin ja sydämin matkustaessa saa parhaat kokemukset niin ruuista kuin matkustamisesta yleensäkin."