Ravintola Morton tekee Rautalampea tunnetuksi konttiravintoloillaan

Ravintola Morton tekee Rautalampea tunnetuksi konttiravintoloillaan

  • Teksti: Jussi Rasimus
  • Kuvat: Jonne Vaahtera

Konttiravintolaketju on vienyt monistettavuuden uudelle tasolle.

Emäpitäjän Anniskeluravintolat Oy:n yrittäjä Jarna Kaplas:

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 12 vuotta ensimmäisen ravintola Mortonin perustamisesta. Yrityksemme perustivat tuolloin kolme parikymppistä nuorta: Iiro Lyytinen, Petri Virta ja minä. Olimme toisistamme tietämättä kaikki unelmoineet omasta ravintolasta.

Ensimmäinen ravintolamme perustettiin Pohjois-Savoon Rautalammille, koska Iiro ja Petri olivat sieltä kotoisin ja minäkin lähtöjäni naapurikylältä. Olimme seuranneet 3 000 asukkaan pitäjän eloisuuden hiljenemistä, joten halusimme kulkea vastavirtaan elävöittämällä kunnan kulttuurielämää.

Halusimme tuoda sinne paikan, jossa ihmiset voivat kohdata toisiaan. 300 asiakaspaikan ravintolamme kattoi 10 prosenttia koko kunnan asukasluvusta. Ravintola perustettiin entisen rautakaupan tiloihin. Remonttiin osallistui ainakin 60 talkoolaista, jotka halusivat vilpittömästi auttaa uuden ravintolan pystyttämisessä.

Ravintola perustettiin sekä keikka- että ruokapaikaksi. Pikkuhiljaa yleisöä alkoi virrata yhä enemmän lähikylistä ja -kaupungeista. Usein keikkaillat olivat loppuunmyytyjä, ja esiintymässä kävi myös eturivin artisteja PMMP:tä myöten.

Rautalammin ravintola perustettiin viisivuotiseksi projektiksi. Neljän ja puolen vuoden jälkeen olimme perustaneet myös kaksi konttiravintolaa, joista minä olin vastannut alusta pitäen. Iiro ja Petri halusivat jatkaa elämässään muihin kuvioihin, kun taas minä halusin vielä nähdä, mitä konttiravintolatoiminnasta voisi kehkeytyä.

Rautalammin ravintola suljettiin vuoden 2014 päätteeksi, ja vuodesta 2015 alkaen olen omistanut yrityksen yksin, tosin Petri palasi mukaan yrityksemme operatiiviseen toimintaan pari vuotta sitten.”

 

Jarna Kaplas palkittiin valtakunnallisena Vuoden nuorena yrittäjänä vuonna 2019. Kuva Tuomas Mikkonen.

 

Nimen tarina

”Morton-nimen taustalla on upea tositarina 1600-luvulla eläneestä Martti Marttisesta, joka lähti Rautalammilta kaskiviljelijäksi Ruotsiin ja sieltä Amerikkaan. Hänen pojanpojanpoikansa John Morton oli puolestaan viimeinen USA:n itsenäisyysjulistuksen allekirjoittaja vuonna 1776.

Tarina innosti meitä 12 vuotta sitten ja innostaa edelleen. Lisäksi Rautalampi oli 1600-luvulla yksi Suomen merkittävimmistä emäpitäjistä, johon kuului 27 nykyistä kuntaa. Yrityksemme visiona onkin ollut alusta asti viedä Rautalampi takaisin maailmankartalle: ensin Suomen parhaana keikkapaikkana ja sittemmin konttiravintoloilla.”

 

Konttiravintolat

”Idea konttiravintolasta syntyi, kun Rautalammin kunta otti visiomme omakseen. Vuonna 2013 kunta järjesti Rautalampi takaisin maailmankartalle -tempauksen Helsingin Kansalaistorilla. Tavarat kuljetettiin Helsinkiin merikontissa, sillä kunnassa toimii konttiratkaisuja toteuttava yritys Morehouse Oy.

Me toimme Helsinkiin tapahtumaravintolan, joka oli meidän tietääksemme Suomen ensimmäinen merikonttiin tehty ravintola. Tarinaan sopi hyvin, että kun Martti Marttinen lähti Rautalammilta maailmalle tuohikontti selässään, me lähdimme merikontilla.

Viikon mittaisen Helsingin vierailun jälkeen samainen konttiravintolamme siirrettiin Pieksämäen torille. Ravintola otettiin hyvin vastaan, ja pian meitä pyydettiin laajentamaan Varkauteen.

Toimimme nykyisin seitsemällä paikkakunnalla, jälleen myös Rautalammilla. Yrityksellämme ei ole ollut laajentumissuunnitelmaa, vaan asiakkaat ja kaupungit ovat tarjonneet meille mahdollisuutta tulla uusiin kaupunkeihin. Olemme halunneet kasvaa hallitusti, jotta pystymme pitämään asiakaskokemuksen laadukkaana.

Viime vuonna avasimme ensimmäisen ympärivuotisen toimipisteemme Helsingin Jätkäsaareen. Kyseistä, niin ikään merikonteista rakennettua ravintolaa tarjottiin meille tuttujen välityksellä.

Konttiravintolatoiminta eroaa lopulta aika vähän kivijalassa toimimisesta. Molemmille on samat viranomaisvaatimukset. Vaikka konttiravintolat ovat siirrettävissä, ajatuksenamme on ollut tehdä niistä pysyviä ravintoloita terasseineen.

Vaikka konttiravintola näyttää simppeliltä, sen toteuttaminen on aika työlästä ja hinnakasta Suomen olosuhteissa. Omistamme kaikki ravintolamme itse, joten investointi on suurempi kuin valmiin ravintolatilan vuokraaminen.”

 

Tuote

”Meidät tunnetaan burgereistamme. Käytämme paljon rautalampilaista Peltolan Blue -juustoa. Uskon vahvasti makumuistoihin, joten tietyt burgerimme ovat pysyneet muuttumattomina koko ajan. Emme halua uudistaa listojamme jatkuvasti.

Nykyisin meidät tunnetaan myös pannukakuistamme, joissa on itse keitettyä hilloketta. Osa ravintoloistamme toimii myös kahvilana. Myynnistämme 80–90 prosenttia tuleekin ruoasta.

Visiomme, liikeideamme ja arvomme ovat pysyneet samoina koko matkamme ajan. Arvomme liittyvät seikkailemiseen, rohkeuteen, vieraanvaraisuuteen, aitouteen ja siihen, että bisneksessä kaikki lähtee ihmisistä.

Koronarajoitukset ovat tuoneet toimintaamme omat hankaluutensa, mutta olemme ajatelleet, että teemme kaikkemme niiden asioiden eteen, joihin pystymme itse vaikuttamaan. Niiden, joihin emme pysty, annamme olla.

Liityimme MaRan jäseneksi palkattuamme Helsingin toimipisteeseen ensimmäiset talon kirjoilla olevat työntekijät.” 

Mortonin päätuotteita ovat burgerit, joissa käytetään muun muassa rautalampilaista Peltolan Blue -juustoa.

Emäpitäjän anniskelu­ravintolat Oy/Morton Moment Oy

  • Kotipaikka Rautalampi.
  • Perustettu 2010.
  • Omistaja Jarna Kaplas.
  • Liikevaihto yhteensä 3,8 miljoonaa euroa.
  • 7 ravintolaa Jyväskylässä, Kuopiossa, Varkaudessa, Pieksämäellä, Joensuussa, Helsingissä ja Rautalammilla.
  • Ravintoloissa keskimäärin 100 asiakaspaikkaa.
  • Alle 10 vakituista, kesäisin 90 kausityöntekijää.

morton.fi