Red Events Restaurants pyörittää Nordiksen ravintoloita

Red Events Restaurants pyörittää Nordiksen ravintoloita

  • Teksti: Jari F. Lampén
  • Kuvat: Jari F. Lampén

Helsingin jäähallissa järjestetään noin 200 tapahtumaa vuodessa.

Helsingin jäähallin ravintolaoperaattori vaihtui alkusyksystä, ja perustettu yhtiö Red Events Restaurants alkoi hoitaa hallin cateringtoimintaa. IFK oli hankkinut jo aiemmin tapahtumatuotantoa tekevän ja promootiohenkilökuntaa välittävän Red Eventsin, joten oli loogista nimetä ravintolayhtiö saman periaatteen mukaan. Ravintolatoimenjohtajaksi uuteen yhtiöön saatiin Noora Luojus, joka on työskennellyt Restelillä pitkään, muun muassa Kulttuuritalolla ja viimeksi viitisen vuotta sitten Helsingin jäähallilla.

 

Nordis

”Helsingin jäähalli eli Nordis on erittäin yhteisöllinen talo. Kaikki täällä toimivat yritykset ja ihmiset ovat ikään kuin samaa suurta perhettä, jota yhdistää jääkiekko. Vuonna 1966 avattu halli on ollut alusta lähtien Helsingin IFK:n kotihalli. Toinen helsinkiläisseura Jokerit pelasi kotiottelunsa samassa hallissa, kunnes se siirtyi Pasilaan valmistuneeseen areenaan. Tällä kaudella Jokerit on palannut Nordikselle, kun se on pelannut osan Mestiksen kotiotteluistaan siellä, koska Helsinki-halli on venäläisomistuksensa vuoksi poissa käytöstä.

Nordiksen kapasiteetti on 8200 katsojaa, mikä on liigaseurojen kotihallien joukossa keskitasoa. On harmi, että Helsinki-hallia ei voida käyttää, sillä isot tapahtumat ja konsertit, jotka eivät meille mahdu, menevät Tampereelle Nokia Arenaan tai jäävät kokonaan pois Suomesta.

Hallin ikä alkaa näkyä, ja joitakin myyntipisteitä on ollut pakko kunnostaa perinpohjaisesti, sillä pelkkä paikkamaalaus ei enää riittänyt. Toivon, että Helsinki Garden vielä jonakin vuonna toteutuu, sillä uudessa hallissa ravintolatoiminnalle olisi paremmat edellytykset.”

 

Jääkiekko

”Vaikka meillä on 200 tapahtumaa vuodessa, on jääkiekko kuitenkin meidän toimintamme ytimessä. Yleisökeskiarvo on ollut Liigan paras, reilusti yli 7000 katsojaa per ottelu, ja alkukaudella useimmat kotipelit olivat loppuunmyytyjä. Toivoisimme luonnollisesti, että joukkue pääsisi mahdollisimman pitkälle pudotuspeleissä. Kaupankäynnin kannalta olisi ihanteellista, että kaikki pudotuspelit menisivät seitsemänteen otteluun saakka.

Otteluissa ravintoloilla on aktiivista myyntiaikaa vain ennen pelin alkua ja kahdella 18-minuuttisella erätauolla. F-katsomon yhteydestä löytyvä yli tuhannen asiakaspaikan Brewer’s Street on auki myös pelin jälkeen, mutta suurin osa yleisöstä poistuu heti ottelun loputtua. Olemmekin lisänneet sekä kassapisteitä että popup-myyntipisteitä eri puolille hallia, jotta liialliselta jonottamiselta vältyttäisiin. Kevään 2024 aikana valmistuu yksi kokonaan uusi myyntipiste eli viinibaari.  Kassajärjestelmä ja maksupäätteet toimivat omassa suljetussa wifi-verkossaan ja osittain myös fyysisessä verkossa, jotta maksutapahtuma kävisi mahdollisimman nopeasti. Muutaman vuoden sisään olemme toivottavasti tilanteessa, jossa kuittia ei tarvitse enää tulostaa, vaan se toimitetaan sähköisesti suoraan asiakkaalle.

Käytössä on myös Line Cut -ennakkotilausjärjestelmä, jossa juomansa tai ruokansa voi tilata ja maksaa jo etukäteen ja hakea noutopisteestä jonottamatta.”

HIFK:n kotiotteluiden yleisökeskiarvo on SM-liigan paras

Tapahtumat

”Jääkiekon lisäksi Nordiksella järjestetään konsertteja, muodostelmaluistelutapahtumia ja yritystilaisuuksia. Suurimpia tapahtumiamme on Sideways-festivaalit kesäkuussa, jolloin käytössä ovat hallin sisätilojen lisäksi myös pysäköintialueet. Festivaalien sääriskiä helpottaa, kun sateen sattuessa sisälle mahtuu kunnolla yleisöä.  Lisäksi hallissa järjestetään isoja tapahtumia, kuten Urheilugaala ja International Horse Show, joiden rakentaminen ja purku on helposti yli viikon urakka.

Valtaosa tapahtumista on iltaisin. Päiväsaikaan henkilökunta täyttää myyntipisteitä valmiiksi, koska tapahtumahenkilökunta tulee paikalle vasta vähän ennen tilaisuuden alkua.”

 

Henkilökunta

”Alan käytännöistä poiketen iso osa henkilökunnastamme on vakituista väkeä. Kun olemme hyviä ja taitavia ihmisiä löytäneet, haluamme pitää heistä kiinni. Nordiksella on ollut perinteisesti hyvä maine tapahtumatyöntekijöiden keskuudessa, ja puhutaankin, että täällä on jonoa myös takaovella. Mutta jos kaupungilla tapahtuu samana päivänä paljon muutakin, kaikki operaattorit taistelevat silloin samoista työntekijöistä, joten on parempi, että kaikki keskeiset tehtävät ovat vakituisen väen hoidossa.

Teemme yhteistyötä pirkanmaalaisen YesHR:n kanssa, joka välittää meille tapahtumahenkilökuntaa.

Monet kioskien työntekijöistä ovat hyvin nuoria ja uransa alkutaipaleella. Esihenkilöiden pitää olla tarkkoina, että pulmatilanteissa nuorille on apua saatavilla. Tapahtumatyöntekijöillä pitää olla paineensietokykyä, jotta he suoriutuvat erätaukojen ruuhkasta. Panostamme myös perehdytykseen ja korostamme yhdessä tekemistä.”

 

Ruoka

”Olemme investoineet uusiin ruoanvalmistuslaitteisiin, jotka mahdollistavat esimerkiksi hampurilaisten valmistamisten paikan päällä aina pihvien paistamisesta lähtien. Ranskalaisia oli toivottu pitkään, ja ne me toimme myös valikoimaan.

Olemme keränneet listalle pienempien paikallisten toimijoiden tuotteita, kuten Eromangan lihapiirakoita. Juha Rissasen SuklaaTäplä valmistaa IFK-leivoksia, joita tarjoillaan yritystilaisuuksien ja aitioiden menukokonaisuuksissa. Ruoka on pyritty hinnoittelemaan maltillisesti, ja kate tehdään mieluummin volyymilla kuin hinnalla.

Nordiksen yrityskauppa on käynyt ainakin tähän asti hyvin. Tilaisuuksia on sekä Petoklubilla, Royal Clubilla että Event Loungessa, ja tarjoilua on saatavilla myös aitioihin.

Red Events Restaurants vastaa myös joukkueiden ruokailuista. IFK:n liigajoukkue syö hallilla sekä harjoitus- että kotipelipäivinä. Vieraspelipäivinä joukkue nauttii hallilla lounaan ennen lähtöään. Vierasjoukkueet puolestaan ruokailevat hallilla pelin jälkeen. Tarjolla on muutama vaihtoehto, joista joukkue tilaa etukäteen itselleen sopivan.

Hallilla toimii myös lounasravintola, jossa käy paitsi hallin käyttäjiä myös lähialueella työskenteleviä sekä autolla Töölössä liikkuvia, koska käytössä on kantakaupungissa harvinainen ilmainen parkkipaikka.”

 

Anniskelu

”Vaikka koko halli ja sen ulkoalueet ovat anniskelualueita, käyttöön niitä otetaan tilaajan toiveiden mukaan. Esimerkiksi katsomoista anniskelua on HIFK:n kotiotteluissa vain pienessä osassa. Konserteissa ja muissa aikuisille suunnatuissa tapahtumissa kaikki katsomot voidaan avata anniskelulle tarpeen mukaan. 

Eniten otteluissa myydään erilaisia oluita, ja siksi jäähallissa on yhä käytössä muutama tuhannen litran oluttankki 30-litran kegien ja Draughtmaster-astioiden lisäksi. Myyntiaika on sen verran lyhyt, että mitä vähemmän tankinvaihtoja tulee, sitä sujuvammin ja nopeammin myynti sujuu.”

Yritystilaisuuksiin tarkoitetulla Royal Clubilla jääkiekko-otteluun voidaan yhdistää buffet-illallinen. (Kuva Red Events Restaurants)

Fakta: Red Events Restaurants Oy

  • Toiminta: Helsingin jäähallin ravintoloiden ravintoloitsija
  • Omistaja: Oy Hifk Hockey Ab
  • Ravintolatoimenjohtaja: Noora Luojus
  • Henkilökuntaa: 20 vakituista, tapahtumatyöntekijöitä
  • Liikevaihtoennuste: ensimmäisellä tilikaudella yli 5 miljoonaa euroa