Juvenes Oy palvelee päivittäin noin 11 000:ta opiskelijaa ja 4 000:ta henkilöstöruokailijaa eri puolilla Suomea. Suuren asiakasmäärän sujuva palveleminen vaatii tehokkaita ja käyttäjäystävällisiä ratkaisuja – erityisesti maksamisen osalta. Tässä kehityksessä Winpos on ollut Juveneksen tärkeä kumppani.
– Meillä on käytössä noin 40 itsepalvelukassaa 24 eri ravintolassa ja kahvilassa. Seuraamme niiden käyttöastetta vertaamalla myyntiä ravintolan kokonaismyyntiin sekä analysoimalla kuittimääriä ja käyttäjämääriä paikan päällä, kertoo järjestelmä- ja tuotehallinnan asiantuntija Oskari Uuppo Juvenekselta.
Opiskelijat tunnistautuvat Tuudo-sovelluksella
Juvenekselta kerrotaan, että itsepalvelukassat ovat saaneet pääosin positiivista palautetta opiskelijoilta. Monet kokevat maksamisen nopeammaksi.
Opiskelijan tunnistautuminen itsepalvelukassalla tapahtuu Tuudo-opiskelijasovelluk-sen avulla. Opiskelija avaa Tuudo-sovelluksen, skannaa Tuudo QR-koodinsa lukulaitteella, valitsee lounasvaihtoehdon ja maksaa.
– Näemme maksuvälineiden siirtyvän yhä enemmän digitaaliseen muotoon, ja opiskeleva nuorempi sukupolvi on tässä keihäänkärkenä. Maksutapahtuman pitää olla aina vain entistä nopeampi ja helpompi, Uuppo sanoo.
Digitalisaatio muuttaa maksamista ja kuititkin siirtyvät verkkoon
Juvenes on ottamassa käyttöön ReceiptHeron, suomalaisen digitaalisten kuittien palvelun, joka auttaa yritystä ja asiakasta siirtymään paperikuiteista sähköisiin.
– Koska maksaminen siirtyy yhä enemmän digitaaliseen muotoon, on luonnollista, että myös kuitit siirtyvät verkkoon. Luonto on tärkeä osa Juveneksen arvoja, ja digitaalisiin kuitteihin siirtymällä voimme vähentää paperin käyttöä ja edistää ympäristöystävällisempää toimintaa, perustelee Uuppo.
Juvenes katsoo jo seuraaviin innovaatioihin
Ravintolaketjun toiminnan ytimenä on jatkossakin opiskelijaruokailu, mutta Juvenes tutkii aktiivisesti mahdollisuuksia laajentua myös muille sektoreille. Kassatoimintoja kehitetään jatkuvasti, jotta asiointi kassalla olisi mahdollisimman sujuvaa.
Winpos mukana kehityksessä
Yhteistyö Winposin kanssa on Juveneksen mukaan sujunut erinomaisesti.
– Juveneksen uusiin kehitysehdotuksiin on tartuttu, ja Winpos on osaltaan näitä myös oma-aloitteisesti esittänyt. Winposin kanssa on yhdessä ideoitu ja toteutettu useita erilaisia kehitysprojekteja kassajärjestelmään. Juveneksen toiminnan laajentuessa eri alueille Winpos on onnistunut mukautumaan muutoksiin ja pysymään mukana kehityksessä. Yhteistyö on ollut joustavaa, ja olemme aina saaneet tarvitsemamme ratkaisut kehitettyä yhdessä Winposin kanssa, Uuppo summaa.
Winposin myyntipäällikkö Jouni Mäkynen on toiminut Juveneksen vastuumyyjänä ja ollut mukana alusta asti kehittämässä Juveneksen kassapalveluita. Uuppo ja Mäkynen ovat yhtä mieltä siitä, että nykyaikainen maksaminen ei ole enää pelkkä tekninen prosessi – se on osa asiakaskokemusta. Itsepalvelukassat, digitaaliset kuitit ja online-tilausalustat ovat esimerkkejä siitä, miten teknologia voi tehdä arjesta sujuvampaa.
Winposin ja Juveneksen yhteistyö osoittaa, että avoin vuoropuhelu ja yhteinen kehitystyö tuottavat konkreettisia tuloksia tehokkuudessa, käyttäjäkokemuksessa ja vastuullisuudessa. Tulevaisuudessa maksaminen tulee olemaan entistä nopeampaa, älykkäämpää ja ympäristöystävällisempää – ja tämä kehitys on jo käynnissä.
Artikkeli on MaRan yhteistyökumppanin Winposin tuottama.
