

Makuelämys on ravintolalle kriittinen kilpailutekijä: kun lounaspöydän maut kohtaavat asiakkaan odotukset, varmistetaan asiakkaan paluu yhä uudelleen. Ruoan maulla on merkittävä rooli myös hyvinvoinnille. Onnistunut ruokailuhetki virkistää ja edistää hyvinvointia. Lounas kannattaakin suunnitella niin, että se on sekä maistuva että asiakkaan hyvinvointia tukeva. Maistuvaa ruokaa syödessä ruokailijan makupaletti tyydyttyy pienemmällä ruokamäärällä ja kylläisyyden tunne tulee nopeammin. Neutraalilta maistuvaa ruokaa puolestaan tulee helposti syötyä enemmän.
Taitavasti maustettu ruoka ei tarvitse tuekseen ylimääräistä rasvaa tai suolaa vaan antaa paremman mielen energiaa, jolla ruokailija jaksaa pitkälle päivään. Maistuva ruoka on myös paras tapa vähentää hävikkiä.
Vetoa väreillä, lunasta maulla
Ihminen syö myös silmillään. Värikäs lounasbuffet nostaa ruokailijan odotuksia ja antaa lupauksen runsaasta, herkullisesta ja ravitsevasta ruokailuhetkestä. Hyvä nyrkkisääntö on, että lounasbuffetissa tulisi olla tarjolla ainakin viittä eri väriä. Vaihtelevat värit ja raaka-aineiden muodot tuovat runsautta lounaspöytään. Värikirjo buffetissa ohjaa asiakasta automaattisesti monipuolisempiin ja ravitsemuksellisesti tasapainoisempiin valintoihin. Värikäs lounaspöytä näyttää upealta myös kuvissa – tämä kannattaa hyödyntää jakamalla somessa säännöllisesti kuvia ja videoita buffetpöydästä, vaikkapa lounaslistasta viestimisen muodossa.
Hyvinvointia tukeva lounas yhdistää täyttävyyden, keveyden ja erinomaisen maun. Oikein rakennettu lounas antaa energiaa niin keholle kuin mielelle. Ruokalistalle kannattaa nostaa laadukkaita rasvoja sisältäviä tuotteita, kuten kalaa ja pähkinöitä sekä luonnostaan vähärasvaisia tuotteita, kuten kananfileetä. Sydänmerkki toimii kuluttajille selkeänä signaalina terveellisestä vaihtoehdosta. Näiden raaka-aineiden tuominen ruokalistalle vahvistaa ravintolan asemaa kiristyvässä lounaskilpailussa.
Jotain tuttua, jotain uutta
Lohturuoalla on aina arvonsa lounaspöydässä. Monet ravintola-asiakkaat haluavat syödä lapsuudestaan tuttuja ruokia, jotka herättävät makumuistoja. Toisaalta asiakkaat ovat lounaalla usein myös avoimia kokeilemaan jotakin uutta, jota eivät välttämättä kotona itse valmistaisi. Ruokalistalle kannattaakin hakea sopiva tasapaino tuttujen klassikoiden ja inspiroivien uutuuksien välillä.
Ruokalista kannattaa rakentaa oman asiakaskunnan mieltymykset huomioon ottaen. Osa haluaa aina tuttua ja turvallista tai jopa saman annoksen, toiset taas haluavat kokeilla uutta. Maku ja suomalaiset raaka-aineet ovat tutkitusti suurimpia ravintolan valintaan vaikuttavia kriteerejä. Oman asiakaskunnan mieltymykset ja tarpeet kannattaa kuitenkin kartoittaa huolellisesti, sillä alueelliset erot makumieltymyksissä ja ruokailutottumuksissa voivat olla suuria. Syvällisempi asiakaskunnan ymmärtäminen auttaa kehittämään sekä asiakaskokemusta että liiketoimintaa.
Mausta maailmalla
Oikein valitut raaka-aineet taipuvat moneen ja nopeuttavat ruoan tekemistä sekä varastokiertoa. Esimerkiksi kananfilee muuntuu vaivattomasti lukuisiin trendikkäisiin street food -konsepteihin. Yhdestä proteiininlähteestä on moneksi, sillä kanan voi eri tavoin maustamalla viedä lähes mihin makumaailmaan tahansa. Se onkin streetfoodin ykkösproteiini.
Maustamisen lisäksi ruoka-annosten nimeäminen vaikuttaa suoraan ruoan houkuttelevuuteen ja on keskeinen osa markkinointia. Annoksen sisältö tulisi olla helposti ymmärrettävissä sen nimen perusteella. Hyödynnä nimessä informatiivisia elementtejä: valmistusmenetelmää, alkuperää tai aistittavia ominaisuuksia, kuten makua, raikkautta tai rapeutta.
Kestävä kumppanuus menestyksen takana
Ravintolan menestys rakentuu harkituista valinnoista ja luotettavista kumppanuuksista. Me Atrialla olemme sitoutuneet tukemaan foodservice-ammattilaisia tarjoamalla sekä laadukkaita raaka-aineita että asiantuntemusta kaikissa ruokaan liittyvissä kysymyksissä.
Valikoimastamme löydät tarpeisiisi sopivat suomalaiset vaihtoehdot, jotka on tuotettu eläinten ja ympäristön hyvinvointia kunnioittaen. Tuotteidemme avulla ravintolasi voi tarjota asiakkailleen aidosti parempaa mieltä jokaisella aterialla – vastuullisesti ja mausta tinkimättä. Kun asiakkaasi voi hyvin, myös liiketoimintasi kukoistaa. Yhteinen menestys – parempi mieli!

Paremman mielen ruokaa
12.06.2025
Lue lisää

Keittiön katkokset kuriin
29.04.2025