Palvelualojen osaajabarometriin osallistuneet matkailu- ja ravintola-alan yritykset nostivat tärkeimmäksi liiketoimintaan vaikuttaviksi megatrendeiksi väestön ikääntymisen (46 %) ja hyvinvoinnin haasteiden kasvun (40 %). Väestön ikääntymisen ja sitä kautta työikäisen väestön osuuden pienenemisen ja ikääntyneiden määrän kasvun katsottiin muun muassa muuttavan asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja heikentävän työnantajien mahdollisuuksia löytää uusia työntekijöitä eläköityvien työntekijöiden tilalle.
Hyvinvoinnin haasteiden kohdalla vastauksissa esiin nousivat etenkin työntekijöiden fyysinen ja psyykkinen jaksaminen. Työntekijöiden jaksamista koskevissa avovastauksissa kannettiin myös huolta haastavien ja stressaavien asiakaspalvelutilanteiden lisääntymisestä. Onkin todennäköistä, että hyvinvointiin liittyvien haasteiden kasvu edellyttää tulevaisuudessa monilta yrityksiltä nykyistä enemmän panostuksia esihenkilötyöhön ja henkilöstöjohtamiseen.
Kaupungistuminen kutistaa haja-asutusalueiden palveluja
Kolmanneksi merkittävimmäksi matkailu- ja ravintola-alan yritysten liiketoimintaa muuttavaksi trendiksi vastaajat valitsivat kaupungistumisen (22 %). Kaupungistumisen katsottiin esimerkiksi lisäävän asiakasmääriä ja muuttavan asiakasrakennetta. Näiden muutosten katsottiin haastavan yritysten nykyisiä liiketoimintakonsepteja esimerkiksi tilanteissa, joissa asuntorakentaminen muuttaa lähiöiden ja kaupunginosien asiakaskuntaa.
Kaupungistumisen kääntöpuoleksi koettiin nuorten muutto kaupunkeihin, sillä ilmiö on johtanut monilla alueilla palvelurakenteen heikkenemiseen sekä pahentanut alueellista työvoimapulaa. Aineistosta löytyi myös havainto, jonka mukaan terveyspalveluiden keskittyminen maakuntakeskukseen on vähentänyt paikallisen yrityksen asiakasmääriä.
Teknologia vapauttaa aikaa ja tuo asiakkaita
Vastaajista viidennes (20 %) koki digitaalisten tekoälypohjaisten ratkaisujen hyödyntämisen kuuluvan merkittävimpiin liiketoimintaa muuttaviin trendeihin. Digitalisaation merkittävimmiksi eduiksi koettiin mahdollisuudet toimintojen tehostamiseen – ja toimintojen tehostamisen katsottiin puolestaan vapauttavan aikaa muihin tehtäviin, kuten asiakaspalveluun.
Avovastauksissa korostettiin myös ilmiön vaikutuksia yrityskulttuuriin: teknologinen murros muuttaa väistämättä tapoja tehdä työtä, ja tästä syystä yrityksiltä ja niiden työntekijöiltä edellytetään muutoksen hyväksymistä ja halua oppia uutta.
Teknologisten ratkaisujen nähtiin tuovan apua myös markkinointiin. Esimerkiksi hakukoneoptimointi helpottaa potentiaalisten asiakkaiden saavuttamista ja englanninkieliset verkkosivut parantavat mahdollisuuksia tavoittaa vieraskielisiä asiakkaita.
Kuluttaja- ja yritysasiakkaiden muuttuvat tarpeet
Vuoden 2025 Osaajabarometrissa pienemmälle painoarvolle jäivät megatrendit, jotka liittyivät geo- ja kauppapolitiikkaan (18 %), ilmastonmuutokseen (11 %), vihreän siirtymän kustannuksiin (7 %) sekä lisääntyvään kansainväliseen kilpailuun (6 %).
Näiden trendien kohdalla matkailu- ja ravintola-alaa edustaneet vastaajat nostivat esiin esimerkiksi asiakkaiden muuttuvan osto- ja kulutuskäyttäytymisen sekä geopoliittisten tapahtumien ja globaaleilla markkinoilla tapahtuvien muutosten vaikutukset raaka-aineiden ja energian hintoihin.
Vastaajilla oli mahdollisuus nimetä myös muita liiketoimintaan vaikuttavia trendejä. Tällaisia nimesi 17 prosenttia vastaajista. Tulevaisuuden muutosvoimiksi nimettiin muun muassa verkkokaupan kasvu, etätyön yleistyminen, työsidonnaisen matkailun väheneminen ja asiakkaiden ruokailutottumuksissa tapahtuvat muutokset.
Ruokailutottumuksiin tapahtuneissa muutoksissa nostettiin esiin myös aluerakenteen muutos. Joissain tapauksissa yrityksen liiketoiminnan edellytykset heikentyvät, kun alueen nykyiset asukkaat eivät käytä perinteisiä ravintolapalveluita yhtä usein kuin alueella aiemmin asuneet.