Näin herätät vitriiniostajan kiinnostuksen

Näin herätät vitriiniostajan kiinnostuksen

  • Teksti: Valio Aimo
  • Kuvat: Valio Aimo

Nopeaa lounasta, virkistävää välipalaa ja pientä makeaa kahvin kylkeen. Vitriinistä ostetaan tuotteita moneen tarpeeseen. Mitä suomalaisille tarttuu vitriinistä useimmiten mukaan ja millä perustein?

Valio Aimo selvitti, minkälaiset vitriinituotteet kuluttajia kiinnostavat. Puolella asiakkaista päätös oli selvä jo ennakkoon, loput tekivät valintansa vasta vaihtoehdot läpikäytyään.

Tutkimus vitriiniostoista toteutettiin maaliskuussa 2025 asiakasmassa-analyysin ja yksilöhaastattelujen avulla viidessä erilaisessa vitriinikohteessa Helsingissä, Turussa ja Hollolassa. Mukana oli kaksi kahvilaa, kaksi lounasravintolaa ja yksi liikennemyymälä. Tutkimuksen toteutti Valio Aimo -tukun tilauksesta tutkimusyritys Aistila.

Aiheen parissa ei oltu Valiolla ensimmäistä kertaa. Edellisen kerran vitriiniostamista tutkittiin juuri ennen koronapandemiaa vuosien 2019 ja 2020 taitteessa.

– Idea uudesta tutkimuksesta syntyi asiakkaamme pohtiessa, ovatko kuluttajien tarpeet muuttuneet. Onko vitriinivalikoimaa syytä päivittää, vai kannattaako hyvin myyvän vitriinin tuotteistus – kinkku-juustosämpylöineen – pitää ennallaan, Valio Aimo Koekeittiön keittiömestari Tuomas Hämäläinen avaa tutkimuksen taustoja. 

Lopulta muutoksia viiden vuoden takaiseen oli varsin vähän, mutta juuri se teki tutkimustuloksista kiinnostavia.

 

Kestosuosikkeja ja uusia tuttavuuksia

Tutkimuksen mukaan vitriinin puolesta puhuvat ostamisen vaivattomuus ja nopeus sekä tieto siitä, mitä saa. Lounasravintoloissa vitriinin ääreen johdattelivat kiire ja ostamisen helppous, kahviloissa houkutteleva esillepano. Liikennemyymälässä jopa 42 prosenttia asiakkaista päätyi nappaamaan tuotteen vitriinistä tottumuksen pohjalta.

Lopullisen tuotteen valintaan vaikuttivat erityisesti tuotteen tuttuus, ulkonäkö, koko ja hinta. Hinnalla oli sitä vähemmän merkitystä, mitä tutumpi tuote oli. Myöskään tarjoukset eivät saaneet isoa roolia: vain joka kymmenes kertoi tarjouksen vaikuttaneen ostopäätökseen.

Tutkimus osoitti, että valinta tehdään vitriinillä nopeasti, keskimäärin 10 sekunnissa. Monella asiakkaalla oli tuote mielessä jo ennakkoon, mutta silti jopa joka neljäs toivoi löytävänsä uutuuksia. Toivelistan kärjessä olivat uudenlaiset, edullisemmat ja ruokaisammat tuotteet sekä pienemmät annoskoot. Edullisempia ja ruokaisampia tuotteita kaivattiin etenkin liikennemyymälöihin, pienempiä annoskokoja kahviloihin.

Aamu- ja lounasaikaan asiakastarpeissa painottuvat energiantarve ja aterioihin liittyvät vaihtoehdot. Iltapäivisin tuotteita ostettiin enemmän herkutteluun, makeanhimoon ja välipalaksi.

– Oli jopa hieman yllättävää, että kolme keskeisintä syytä vitriiniostamiseen olivat tismalleen samat kuin aiemmalla tutkimuskerralla. Vitriinistä ostetaan edelleen tuotteita herkutteluun, välipalaksi ja aterian tarpeeseen, Hämäläinen sanoo.

 

Ideoita ja inspiraatiota

Tutkimuksen uskotaan hyödyttävän Valio Aimo -asiakkaita laajalla rintamalla. Siksi sen ympärille on jo kesän aikana rakennettu aiheeseen syväsukeltava kokonaisuus, joka tarjoaa tutkimustiedon lisäksi myös konkretiaa.

– Valio Aimo -tukun yhtenä keskeisimpänä tavoitteena on tarjota asiakkaille asiantuntemusta, josta on aidosti hyötyä. Ja mikäs sen parempi kuin selvittää, mitä kuluttajat kaipaavat – ja tarjota sitten ideoita näihin tarpeisiin, Hämäläinen sanoo.

Ja ideoita on totisesti tarjolla. Vitriinikokonaisuuteen on koottu faktaosuuden lisäksi aimo annos vinkkejä muun muassa vitriinin tuotteistukseen, esillelaittoon, hävikin hallintaan ja valmiiden komponenttien, kuten croissanttien tuunaukseen. Lisäksi mukana on reilusti valmiita reseptejä sekä inspiraatiota Lontoon, Rooman ja New Yorkin kiinnostavimmista vitriinitoteutuksista. 

– Jos vitriinisi kaipaa piristystä, on nyt erinomainen hetki olla yhteydessä Valio Aimo -yhteyshenkilöösi, Hämäläinen vinkkaa.

Lue lisää: valioaimo.fi

Lähde: Asiakastutkimus vitriiniostoista eri myymälöissä 3/2025, Aistila.

Tuomas Hämäläinen

Kolme keskeisintä syytä vitriiniostamiseen

1.Herkuttelu

Herkuttelijoiden kiinnostus kohdistuu useimmiten makeaan, kuten kakkuihin, leivonnaisiin ja erilaisiin pulliin. Ostopäätökseen vaikuttavat erityisesti tuotteen ulkonäkö sekä mielikuva nautinnosta.

2.Välipala

Välipalaa kaipaavat valitsevat vitriinistä herkuttelijoita useammin suolaisen tuotteen, kuten täytetyn leivän tai suolaisen piirakan. Suosittuja vaihtoehtoja ovat myös helpot ja nopeat smoothiet ja jogurtit.

3. Ateriatarve

Ateriatarve korostuu lounasravintoloissa, joissa vitriiniostolla kuitataan usein joko lounas tai aamupala. Tuotteelta toivottiin kylläisyyden tunnetta, mutta silti mukaan saattoi tarttua myös makea leivonnainen.